25. La Gomera og El Hierro, Spanien

D. 05/01-2018 var planen, at vi skulle sejle til El Hierro, den mest sydvestlige af alle Canarie øerne. Nu er den mest fremherskende vind hernede nordøst, så vi besluttede, at springe El Hierro over, så vi ikke risikerede, at skulle kæmpe en kamp for at komme retur. Vi sejlede i stedet til La Gomera, nok vores yndlings ø hernede.

Morgen til havs mod La Gomera

Morgenlys på klipperne

San Sebastian, La Gomera

Da vi ankom fik vi en plads ved siden af Nangiala, en dansk båd med Mikkel og Celia om bord. De har også besluttet, at sejle mod Middelhavet til foråret, så vi fik noget at tale om.

Vi besluttede os for at tage færgen til El Hierro tirsdag 09/01 og fik købt billetter og lejet bil, så den var klar til os, når vi ankom.

Vores køretur på El Hierro

Det var en fin færge med flere cafèer,  restauranter og soldæk og vi havde en dejlig tur til Los Cristianos, hvor vi skulle skifte færge.

Cafèen på færgen

De er meget forudseende hos færgeselskabet Armas

Molen i Los Cristianos

Færgen Armas

Vi glædede os til at se, hvad det var for en by. Der var fyldt med soldyrkende turister og det var også strålende vejr.

Los Cristianos

Vi gik en tur i byen og langs havnepromenaden, hvor der var en, der havde lavet sandskulpturer. De var helt utroligt flotte.

Den sidste nadver, som sandskulptur

Vi fortsatte, til vi kom lidt udenfor byen, hvor der kom en stor flok vilde papegøjer flyvende og satte sig i et træ lige ved vejen. Sjovt at se papegøjer i det fri.

Så blev der poseret for fotografen

Vilde papegøjer i Los Cristianos

Tilbage på færgen nød vi resten af turen og solnedgangen over El Hierro. Vi så både hvaler og delfiner undervejs.

Solnedgang over El Hierro. Læg mærke til delfinen

Vi ankom kl 20.00, fik bilen og fandt et hotel, Hotel Boomerang, i øens hovedstad Valverde. Vi glædede os til, for første gang i ½ år, at sove i en seng, der står stille.

En seng der ikke bevæger sig

Det blev dog noget af en skuffelse, der var hundekoldt og ingen varmeapparater, så der blev fundet ekstra sengetæpper frem.

Vores værelse på hjørnet

Næste morgen var der morgenmad et par huse henne ad gaden og det var rigtig fint.

Morgenmads cafeèn ved Hotel Boomerang

Vi spadserede rundt i byen, som slet ikke var præget af turister, men vi fandt ud af, at der faktisk var en del, også danskere, men det var vandreturister.

Flot graffiti i Valverde

Valverdes kirke

Vi kørte op til nord enden af øen og videre langs nordvestkysten til Las Puntas, hvor der er et fint lille hotel med 3 værelser.

Fantastisk beliggende hotel ved Las Puntas

Her kan gæsterne ihvert tilfælde ikke klage over manglende udsigt.

Udsigten ved Las Puntas

Området kaldes også for Cascadas del Mar og levede i høj grad op til sit navn med kaskader af vand ind over klipperne.

Cascadas del Mar ved Las Puntas

El Hierro vartegn er gigantfirbenet, som vi desværre ikke så i levende live, men en flot udskæring i jern.

Kæmpefirbenet, El Hierro’s vartegn

Så gik turen til et andet udsigtspunkt. Her var også en rigtig dejlig udsigt og nogle flotte huse.

Billig havebænk, klipper er der overalt

Casa Rosa, et hus med muligheder

Videre gik turen til det syd vestligste hjørne. Undervejs, så vi forladte bananplantager. Vi fik at vide, at man for år tilbage havde forsøgt, at dyrke bananer, men det var mislykkedes og som vi har set mange steder, bliver ting bare efterladt.

Nedlagt bananplantage

El Hierro er dog næsten selvforsynende med fødevarer og landbruget er det bærende erhverv med produktion af grøntsager, bananer, ananas, vin, oksekød, svinekød, fjerkræ, fåre-og lammekød, mælk, ost mm.

Der dyrkes en del vin på El Hierro

Vi steg ud af bilen og gik op i et terræn ved La Dehesa, hvor der var nogle flotte gamle træer.

Enebærtræ

Det var enebærtræer med de mest forunderlige knudrede stammer og grene.

Vi nåede til fyret på øens vestligste hjørne.

Fyret på El Hierro’s vestkyst

Udsigt fra fyret mod nord

Her var igen en fabelagtig udsigt.

Herfra gik vi videre til den oprindelige 0-meridian, som blev flyttet til Greenwich i 1884, hvor man internationalt blev enige om, at den nu skulle ligge.

Turist 0-meridianen, som ligger lidt mere tilgængelig end den rigtige

En rigtig turist

Vi fandt ud af, at der er lavet en til turister og så er der den rigtig gamle, som ikke er så nemt tilgængelig, men vi kravlede op ad nogle klipper og fik set den.

Teksten til den oprindelige 0-meridian

Den oprindelige 0-meridian

Så gik turen videre til øens sydligste by, havnebyen La Restinga, som også har en fin marina.

Ankomst til La Restinga

La Restinga hovedgade

Vi fik en lejlighed med hjælp fra turistkontoret. Vi skulle bare møde op ved lejligheden, ringe til udlejeren, han åbnede yderdøren for os via sin mobil, fortalte hvilket nummer vi skulle gå ind i og på bordet i køkkenet lå nøglerne. Betaling foregik næste dag kl 10.00! Herude på “landet” stoler man på folk.

Udsigten fra vores lejlighed

Fint dekoreret breakwater i La Restinga

Vi gik til marinaen og så et af øens watermaker anlæg, der leverer drikkevand til 1/3 af øen. Den producerer 6000 m3/døgn = 6.000.000 liter vand.

La Restingas watermaker

Lejligheden var uden pension, så vi spiste fisk på en lokal restaurant og morgenmaden næste dag på en bar. Det var alle pengene værd.

Morgenmad på de skrå brædder

Herlig morgenmad i det fri

La Restingas dykkercenter

Vi fandt også flere dykkercentre i byen, det er en meget eftertragtet ø for dykning, og forsøgte, at få arrangeret et dyk til næste dag, men det kunne desværre ikke lade sig gøre.

Fantastisk graffiti

Torsdag kørte vi på østsiden af øen nordpå, men der var en tyk tåge over hele øen.

Vi kører i tyk tåge

Vi besluttede så, at prøve at nå dagens færge tilbage til La Gomera og det lykkedes. Vi ankom til San Sebastian kl 19.30 efter et skønt besøg på El Hierro.