24. La Palma, Spanien

Da Lise var taget hjem, var vi lidt rundt i byen. Vi havde fundet et sted, at holde nytårsaften, det eneste sted, der ikke var fuldt optaget, El Piccolo. Jette havde forhørt sig på hotellet og jeg havde spurgt havnevagten, hvad der sker nytårsaften. Begge sagde, at festen foregår i byen og det starter allerede kl 14.00, hvor folk fester, spiser og drikker.

Nytårsfest Santa Cruz, La Palma

Havnevagten fortalte også, at El Piccolo er italiensk og han kun har spist pizza og pasta derfra, så vi var lidt spændt på kvaliteten af maden. Menuen havde vi set, det var rejer og blæksprutter til forret, oksefilet til hovedret, Tiramisu til dessert. Vi fik velkomstdrik, vin og vand ad libitum til maden og champagne til midnat. Derud over fik vi hver en pose med truthorn, maske, hat og skralde.

D. 31/12 gik vi ind i byen over middag for at se, hvad der foregik og jeg skal love for, at der blev festet.

Familiefest på gaden nytårsaften

Der var sat borde op på gaderne nogle steder, andre steder var der meget høj musik og forskelligt fra det ene gadehjørne til det næste.

Nytårsfest i Santa Cruz, La Palma

Disc jockey på gaden nytårsaften

Familie nytårsfest

Folk dansede og drak og havde hatte og næser på. Vi sad ved en fortovscafé og fik en drink, hvor der var en familie, der holdt nytår og pludselig brød de ud i flerstemmig sang. Dejlig oplevelse.

Det blev lidt koldt på et tidspunkt, så vi gik tilbage til båden. Jette havde købt champagne og den fik vi så om eftermiddagen.

Champagne før tid…

Middagen på El Piccolo var udsøgt, betjeningen perfekt og stemningen god.

Nytår på El Piccolo

Det eneste, vi undrede os over var, at der absolut intet fyrværkeri var, men vi savnede det såmænd ikke.

På vej hjem, et stykke over midnat, var gaderne næsten øde, der var kun enkelte, der stadig holdt ud, blandt andet på torvet foran kirken, hvor der var levende musik og dans.

Fest på torvet foran kirken i Santa Cruz

Dagen efter var en smule mat, så det blev bare til lidt hyggesnak og tidlig aftensmad. Tirsdag tog vi bussen til syd enden af øen til byen Los Canarios.

Palme, der ikke er blevet klippet

Der er fortsat meget frodigt på La Palma

Vejret var perfekt og vi var inde og se en bodega, El Teneguia, et spansk vinbryggeri.

Bodega Teneguia

Vi fik en guidet tur med vinsmagning.

Vores guide, Diego, på bodegaen

Desværre går det her i det spanske, som det går så mange andre steder, de unge mennesker er ikke interesserede i, at føre de gamle håndværk videre. Det har på denne ø resulteret i, at vinproduktionen er faldet fra 2 millioner liter vin i 1970 (kun fra denne bodega) til 1 million liter vin fra hele øen i dag.

Cement- og egetræsfade

Der bliver i dag både brugt cement- stål- og egetræ til opbevaring og modning af vinen.

Stålfade

Vi smagte en dessertvin, der var lavet på tørrede druer, altså rosiner, hvor der ikke var tilsat andet sukker end det naturlige. Den var 10 år gammel og smagte forfærdelig godt. Det siger jeg fordi, den kostede 120 euro pr flaske = 900 kr.!

Efter bodega besøget, tog vi bussen hjem igen og endnu en dejlig dag var forbi.

Onsdag var Jettes sidste dag og vi så Santa Cruz kirke (hun var jo ikke med til midnatsmesse) og gik på søfartsmuseet.

Fra kirken i Santa Cruz, La Palma

Det er bygget som en kopi af Christopher Columbus’ skib og fortæller om La Palmas skibsfarts historie.

Jette på søfarts museet

Om aftenen gav Jette middag på en restaurant i byen. Torsdag skulle hun igen til Danmark og vi skulle videre på vores tur. Det var rigtig hyggeligt, at du holdt nytår med os. Tak for besøget, Jette.