42. Ibiza, Spanien

Fra Formentera til Ibiza er der 12 sømil og vi tog den med ro d. 27/05-2018. Undervejs så vi en fodbold i vandet og blev enige om at bjærge den. Det var en rigtig god øvelse, hvis vi en dag skulle få brug for det. Vi brugte nogle forsøg, før det lykkedes, men bolden overlevede! Senere har vi bjærget adskillige badedyr, der var drevet til havs. En dag så vi 3, vi ikke kunne redde og næste dag 3, vi reddede. Dette var bare i èn bugt, på 2 dage, udenfor højsæsonen. Så kan vi ikke lade være med at tale om, hvor mange badedyr (plastik), der driver til havs, bare på Balearerne, hvert år? Vi havde besluttet os for, at ankre op i Cala Talamanca lige N for Eivissa, hovedbyen på Ibiza.

Eivissa, Ibiza

Altan og blomster har samme farve

Oliventræ i Eivissa

Vi sejlede i land og fandt en bådudstyrsbutik og et stort supermarked. Det er to meget vigtige pejlemærker, når man går i land. Som sagt, det er udenfor højsæsonen og mange restauranter, diskoteker og barer var slet ikke åbnet endnu, men byen bar præg af, at der var klar til fest senere på året.

Vi fandt dog en hyggelig lille restaurant, Tensone Light, på vej tilbage til båden. Meget spøjs i udsmykningen med blandt andet en kedel som lampeskærm, en stige midt i lokalet og en cykel på en hylde. Personalet var utrolig rare og servicemindede og vi nød vores frokost i fulde drag.

Testone light

Testone Light

Ibiza er kendt som en party ø, men efter at have forladt hovedbyen har vi erfaret, at øen er meget andet end det. Den er fantastisk smuk med utallige små bugter omkranset af klipper og skov. Vi havde lyst til at besøge dem alle, men så ville vi ikke komme meget længere i sommer og vi havde stadig et par øer på programmet. Vi sejlede fra Cala Talamanca til Cala Llonga, en smal, lang bugt med en strand for enden.

Cala Llonga

Vi gik i land og spadserede en tur. Der var en hovedvej ikke langt fra bugten og vi så en millionærvilla med store automatiske porte for indgangen. Der kom i det samme en bil og vi så en flot indkørsel på mange hundrede meter. Det var en tysk indregistreret bil, så vi regnede med, det var en pensioneret tysker, der boede der. Senere, da vi gik langs stranden, så vi villaen med store kunst skulpturer, palmer og det så ud som om, han havde et stjerneobservatorium. Om aftenen var der lys i palmerne!

Millionær villa

I Cala Llonga skulle vi også afprøve, om fisk kan tænke. Det kunne denne gren af arten ikke. Jeg smed brød ud, de spiste det, Hans smed brød ud (med en fiskekrog i), de spiste det osv. Vi endte med at have 13 stk almindelig Havrude og det gav to måltider. De smager ganske fortrinligt.

Almindelig Havrude

“Nangiala” kom også til Cala Llonga, de havde fået en gæst ombord og skulle finde nogle party steder, så vi skiltes her efter mange ugers dejligt samvær.

Cala Llonga strandbar

En anden af de bugter vi besøgte, var Cala Benirra igen en smal bugt med en strand for enden.

Cala Benirra

Her holdt en del gamle hippier til (hvilket der faktisk gør mange steder) og om aftenen blev vi underholdt af deres bongo trommer. Tilpas langt væk til, at det var hyggeligt.

Bongo trommer på stranden

Vi havde en helt fantastisk solnedgang her.

Cala Benirra

En anden af de mange bugter på Ibiza, den sidste vi ankrede op i, var Cloth de Llamp. Her tog vi Baby K i land og gik på opdagelse i terrænet. Det mindede lidt om vores Masca vandretur på Tenerife. En helt fantastisk natur.

Cloth de Llamp

Vi sejlede 20.30, så ville vi ankomme til Mallorca om morgenen. Det var nu blevet 04/06-18 og vi havde ca 56 sømil foran os til Bahia  de Palma.