44. Mallorca, Spanien

Vi sejlede fra Bahia de Palma til en bugt på Mallorcas østkyst, Cala Mandrago, hvor vi tog en enkelt overnatning.

Cala Mandrago

Vi havde vinden med os og sejlede for spiler ca halvdelen af de  40 sømil. Dagen efter sejlede vi til Cala Mitjana, som skulle være en af de smukkeste bugter på Mallorca.

Cala Mitjana

Det var en rigtig dejlig lille bugt med ganske lidt plads. Der var nogle gamle pullerter på klippen, som vi fortøjede til, udover ankeret.

Vi så en del goppler og vidste ikke, om det bare var vandmænd, eller nogen der brændte. Vi spurgte en spanier, som kom og informerede os om Posidonia græsset. Han sagde, at de var harmløse, så godt han nu kunne på engelsk. Senere så vi en oversigt over goppler og det viste sig faktisk, at det var brandmænd, dog ikke dødelige, som portugisiske orlovsmænd.

Vi badede og snorklede, jeg gik på undersøgelse i en klippehule og Hans samlede eremitkrebs. Det var virkelig et dejligt sted.

11/06-2018 sejlede vi videre til Porto Cristo, hvor vi lagde os for anker udenfor havnen.

Indsejlingen til Porto Cristo

Selvom det var inde i en bugt, var det en meget urolig ankerplads pga et utal af turistbåde mm, der absolut ikke tænkte over, at vi måske lige havde skænket en kop kaffe!

Cala Manacor, Porto Cristo

Vi gik i land efter at have sejlet ad en lang indsejling til havnen og spadserede lidt rundt i byen.

Porto Cristo

Jeg fandt en frisør og fik klippet det varme hår. Det er meget billigt, at gå til frisør i de spansktalende lande, vi har været i. Det dyreste, jeg har givet er 36 Euro = 270 kr og det billigste 5 euro = 38 kr for vask, klip og føn og kvaliteten er god. Hans klipper dog sig selv så det kan ikke gøres billigere.

Kirken i Porto Cristo

Bagefter fandt vi en slagter og købte en lammekølle. Det var første gang på turen, vi har fået lammekød og det smagte fantastisk.

Halal slagter Porto Cristo

Vi havde hørt, der skulle være en stor, flot drypstenshule lige i nærheden. Vi fandt den også og næste dag besøgte vi den. Den er imponerende stor og flot, men vi skulle stå i kø i lang tid, da de lukker folk ind i store (for store) grupper. Midt inde i grotten, er der en stor sø og der kom robåde sejlende med et orkester, der spillede klassisk musik. Meget smukt. Vi havde også mulighed for at sejle en tur på ca 3 min, men vi valgte at gå, frem for at stå i kø ½ time igen.

Udenfor hulen var der naturligvis barer, cafeteria og isboder og mellem bordene gik påfugle, der helt klart var vant til os mennesker og måske også til at få en godbid.

Om aftenen fik vi besøg ved båden af et andepar, der tilsyneladende også var vant til godbidder. De skræppede op hele vejen hen til båden og kiggede op for at få mad. De fik lidt brød og næste morgen, var de der igen.

Vi fik en ordentlig regnbyge om natten. Jeg lå og lyttede til regnen og tænkte, at det var dejligt, at båden blev fersket af. Da vi stod op var den møgbeskidt. Regnen havde haft sand med fra Sahara og vi havde sand overalt.

Sahara sand

Vi glædede os til at komme til Port Soller, hvor vi havde bestilt havneplads. Der kunne vi få vasket båden ordentligt. Der var dog stadig en uge til vi skulle være i Port Soller og vi sejlede videre til Cala S’Agulla på Mallorcas nordøst kyst, tog en enkelt overnatning og fortsatte til Playa de Alcudia, hvor vi havde hørt, at en af Hans’s kollegaer med familie var på ferie. Mens vi lå for anker ved Alcudia, blev vi underholdt af en vandflyver til brandbekæmpelse, der tilsyneladende var på øvelse. Den fløj ned, tog vand op, fløj op igen og smed vandet. Det fortsatte den med det meste af dagen og den var ret tæt på de opankrede både ind imellem.

Efter at have hilst på Katrine, Anders og deres 3 børn sejlede vi videre til Cala Formentor nord for Alcudia. Her blev vi straks passet op af en rib båd med officials. Vi måtte gerne være der, men skulle ankre ved en af deres bøjer. Det kostede så lige den fyrstelige sum af 29 euro….men overskuddet fra driften af bøjerne gik til forebyggelse, behandling og rehabilitering af narkomaner, så det var okay.

Cala Formentor

Vi gik i land og fandt ud af, at stranden var opdelt i 3 forskellige områder. Der var et luksus hotel, der lå i nogle pragtfulde omgivelser og deres strand var selvfølgelig den dyreste. En liggestol med parasol kunne lejes for 60 euro om dagen……det var så en dobbelt liggestol og på parasolstangen var en boks til værdigenstande. Den kostede så yderligere 1 euro at bruge, men dejligt var der.

3 sømil før denne bugt, var vi sejlet forbi en anden lille bugt og der tog vi hen næste dag.

Cala Gossalba

Cala Gossalba var gratis og mindst lige så dejlig. Ved indsejlingen gik der Mallorcinske geder på klipperne. Det var de ægte, som engang var med i “Nak&Æd”.

Her skulle vi også lige se, hvor kloge fiskene var, men de var kloge, det blev kun til en, så havde de lugtet lunten.

Vi badede, snorklede og sejlede rundt i gummibåden, der var rigtig dejligt.

Cala Gossalba

Desværre var tiden nu så fremskreden, at vi måtte forlade denne skønne bugt, da vi havde en havneplads i Port Soller. Havnemyndighederne er meget strikse på Balearerne, når man har reserveret en plads, skal man indfinde sig mellem 12 og 20, ellers er reservationen muligvis givet til en anden og man må kun reservere en periode på 5 dage, så skal man ud og der skal gå 6 dage, før man kan komme igen. Vi ville ikke risikere noget, så vi sejlede til Port Soller og kastede anker udenfor havnen d.16/06-2018, 2 dage før vores reservation.