59. Ronda, Spanien

Søndag 28/10-2018 kørte vi til Ronda. Vi havde dejligt vejr og nød køreturen igennem det flotte landskab.

Kort tid efter vi havde forladt Santa Maria kom vi forbi en nedlagt sukkerfabrik, hvor storke havde indtaget stort set hvert et hjørne af bygningen. Et fantastisk syn med så mange storke samlet på et sted.

Vi fortsatte turen og kom forbi en indhegning med de specielle sorte svin. En af dem, var meget interesseret i at blive foreviget.

Da vi kom til Ronda kunne vi godt mærke, at vi var kommet op i højderne, det var pludselig blevet koldt. Vi spadserede ned ad gågaden, som endnu ikke havde så mange besøgende, de kom først senere på dagen.

Gågaden i Ronda

Vi nåede den berømte bro, Puente Nuevo, man ser på alle turistbrochurer fra Ronda. Den er fantastisk malerisk.

El Tajo

Floden Guadalevin deler Ronda i to, til den ene side, den gamle bydel, der stammer fra det 7. århundrede og til den anden side, den nye by fra det 15. århundrede. Kløften, El Tajo, er ca 100 m dyb og der er 3 broer over.

Puente Nuevo er fra 1793. Den ældste bro, Puente Viejo, er fra det 11. århundrede, hvor araberne var bosat i byen.

Puento Viejo

Lige efter den nye bro kommer man til en bygning med arkader ud til vejen. Det var i tidernes morgen St. Domingo Kloster, men en del måtte rives ned i forbindelse med brobyggeriet og derefter er bygningen brugt til andre formål. I dag er der museum.

St. Domingo Kloster

Vi gik gennem byens gader og kom til en plads med rådhus og Santa Maria la Mayor kirken.

Ronda

I det 16. århundrede byggede man en militærforlægning, ovenpå en islamisk markedsplads, hvor det nuværende rådhus er. Det er sidst renoveret i 1973.

Santa Maria la Mayor

Rådhuset i Ronda

Fra rådhuset gik vi videre til den gamle bro, langs med bymuren og videre til de arabiske bade.

Bymuren

Arabiske bade

Der er mange velbevarede bygningsværker i Ronda, blandt andet gik vi på en trappe, der tydeligvis er blevet renoveret op til flere gange.

Gammel og ny trappe

Vi kom til den anden side af den gamle bydel og her så vi en meget gammel vandpost, hvor vanddråberne har slidt et dybt hul i stenene.

Gammel vandpost

Der er også en tyrefægterarena i Ronda og det er faktisk Spaniens ældste, bygget i 1784.

Det var ved at være spisetid og vi slentrede tilbage mod centrum ad de hyggelige gader.

Ronda

Vi fandt en restaurant med èt ledigt bord, det tog vi og fik en dejlig middag.

Sidst på dagen var det trukket op og på vej hjem, blev vi indhentet af et voldsomt regnvejr.

Regnen varer dog aldrig  ret længe hernede, men mine billeder af bomulden ligner mest våd vat……

Bomuld

Endnu en dejlig dag var ved at være forbi og nu var der kun én dag tilbage af Jeanette og Dan’s ferie. Vi blev enige om, at bruge den sidste dag i nærområdet og tog til stranden ved Puerto Sherry. Vi havde skønt vejr med blå himmel og gik en lang tur ved vandet.

Der var en lille strandbar, der havde åbent og vi benyttede lejligheden til at få en øl og nyde den fantastiske udsigt.

En dejlig afslutning på besøget.

Vi kørte vores gæster til lufthavnen næste dag og blev en dag mere i Santa Maria.