23. La Palma, Spanien

Vi ankom til La Palma 19/12. Der var pyntet op til jul alle steder, men julestemningen havde vi svært ved at finde frem.

På stranden til jul

Julepynt i gaden, Santa Cruz

Hans og Lise ville gerne ud og dykke og vi tog til Los Cancajos, hvor der er et dykkercenter. Det er en bustur på 5 – 10 min og tilfældigvis det sted, hvor Jette skulle bo, når hun dukkede op 28/12. Vi fandt dykkercenteret, et rigtig hyggeligt sted, hvor der blev serveret kaffe, vand og snacks. Der var mulighed for brusebad efter dyk og de var alle utrolig flinke. Hans og Lise bookede til dyk og jeg til en guidet snorkletur 21/12. Vi gik en tur i byen, det var dejligt vejr og der var en skøn udsigt over vandet.

Los Cancajos med Santa Cruz i baggrunden

Dagen efter var vi så af sted på henholdsvis dykkertur og snorkletur. Vi så masser af Barracudaer, Papegøjefisk, blæksprutter, Trompetfisk, Havaborrer, Søpindsvin, Søpølser, Øglefisk og mange andre, vi ikke har navn på. Det er en helt fantastisk verden, at bevæge sig rundt i. Hans og jeg gentog succesen 23/12.

Klipperne ved stranden i Los Cancajos

Nu var det så blevet 24/12 og båden fik en ordentlig omgang. Hans vaskede og skrubbede udvendig og Lise og jeg tog det indvendige. Så blev der forberedt til juleaften med helt traditionel julemad, mit medbragte juletræ blev pyntet og der var sørme også gaver til at lægge under.

Hans Anton og Lise

Vores medbragte juletræ

Dansk julemad i 20 graders varme

Vi holdt en dejlig juleaften om bord og gik i byen til midnatsmesse i kirken. Det er en flot og meget stor kirke, der er i Santa Cruz, La Palma.

Indvendig i kirken

Udenfor kirken

Der var to orkestre med guitarer, tromme, violin og citarer og der blev sunget korsang, det lød helt fantastisk. Under messen kom og gik folk, som de havde lyst til og det virkede, som om det var helt almindeligt, måske det er det i katolske kirker. Det hele var en meget stor oplevelse.

Det ene orkester i kirken julenat

I udkanten af Santa Cruz

Efter jul spadserede vi op i bjergene bag byen og besøgte øens ældste kirke, Refugio Las Nieves 1534.

Loftsmaleriet i Las Nieves kirken

Pladsen foran Las Nieves kirken

Der er en hvid madonna, der hvert 5. år bliver båret i procession ned forbi søfartsmuseet i byen (som er bygget som Christopher Columbus’s skib), for at sikre søfarere mod pirater og andre ulykker.

Den hvide madonna

Barraquito : kondenseret mælk, galiano, kaffe, mælkeskum og på toppen kanel.

Vi fik den traditionelle Barraquito, en meget sød kop kaffe, men så var der også energi til hjemturen.

Vi gik en meget smuk tur ned igennem en kløft til byen og passerede på vejen endnu en gedefarm, men alt det gedeost, de spiser her, skal jo også komme et sted fra!

På vej gennem kløften

Vi gentog turen med Jette ca en uge senere, hvor vi dog tog en taxa op og gik ned.

Privat mindested i klipperne

Jette ankom 28/12 og vi havde aftalt, at leje en bil 29/12 så Lise også kunne være med, hun skulle hjem 30/12.

Denne gang gik turen tværs over La Palma

Hans og jeg havde kørt hele øen rundt langs kysten, så denne gang kørte vi ind over øen, blandt andet til det højeste punkt, Roque de los Muchachos, 2426 m.

La Palma’s højeste punkt

På vej dertil var der masser af skinnende, blanke stjerneobservatorier og hårnålesving!

Uha da

Stjerneobservatorier

Udsigten fra toppen af Los Muchachos

Det var overskyet, men vi kørte så højt oppe, at vi var over skydækket.

Vulkanen El Teide dukker op over skydækket

På vejen gjorde vi holdt ved et andet udsigtspunkt, Pico de la Nieve med en storslået udsigt.

Lise ved Pico de La Nieve

Pico de La Nieve

Vi kørte derfra til vestkysten med øens anden marina, Tazacorte. Vi havde hørt så meget godt om den og havde overvejet, at sejle dertil på et tidspunkt, men den var nu ikke så spændende.

Tazacorte Marina

Breakwater ved Tazacorte

Der var et kæmpe moleanlæg, der var meget kunstnerisk udført med en person, der står og kigger ud over havet, men ellers ikke noget særligt.

Spisested i det grønne

På vej tilbage til Santa Cruz gjorde vi holdt ved et meget fint anlagt frokoststed med borde og bænke, skraldespande, toiletter og legeplads til børnene. Her spiste vi vores medbragte mad og nød endnu engang udsigten.

Jette ved frokoststedet El Fayal

God medbragt madpakke

Om aftenen gik vi i byen og spiste blandt andet Paella, det var den sidste aften, før Lise skulle hjem. Næste morgen (meget tidligt) fulgte jeg hende til færgen, der lå lige ved siden af marinaen, med afgang 06.00. Tak for nogle dejlige uger med dig om bord, Lise.