28. Las Palmas, Gran Canaria, Spanien – Paris, Frankrig

Vi ankom sidst på eftermiddagen 20/01- 2018 til Las Palmas efter en dag med 10 – 12 m/s, sol og store dønninger imod. Det blev sejlads med storsejl, forsegl og støtte fra motoren. Vi kastede anker udenfor marinaen ikke langt fra Mikkel og Celia. “Fuga” med Ulla og Klaus lå inde i marinaen. Mikkel og Celia skulle en tur til DK og vi lovede, at kigge efter “Nangiala” imens. Det blev vinter den kommende uge med voldsom regn og blæst og det varede ved i 3 uger.

Vinter i Las Palmas

Alt er vådt

Efter at have kæmpet os i land i gummibåden med hele regn udstyret på i en uge, besluttede vi at få en havneplads. Den måtte vi vente på i 3 dage, der var andre ankerliggere, der havde fået samme ide.

Da det jo var fjerde gang vi var i Las Palmas, var der ikke det store behov for sightseeing. Hans’s fødselsdag nærmede sig og jeg bagte en kage, der skulle “fodres” dagligt med rom i mindst en uge.

“Endelig må jeg smage..”

Han synes, det var længe at vente, men det var ventetiden værd. På selve fødselsdagen var det regn, men vi tog dog “Baby K” (gummibåden) ind til “Sailor’s Bay”, en bar, der ligger ved havnen og hvor der primært kommer skandinaver. Vi fik pizza!

Sailor’s Bay/Bar

Hans fik, en af de følgende dage, sat lidt mere lys op i salonen, hvilket er blevet rigtig godt og hyggeligt.

Forskellige aktiviteter om bord

Han forsøgte sig også som “vandjæger”. Det går ikke så godt for nogen af os med fiskesnøren, det er kun blevet til en enkelt fisk, så nu ville han prøve med harpunen og “skød” faktisk også en pæn stor fisk.

Hans står klar med harpunen

Han blev dog så ivrig og slog den oven i hovedet, inden jeg kunne nå at holde hverken net eller spand under og vupti…..var den væk. Jeg lovede ikke at sige det til nogen, men jeg kan ikke lade være!!

Hans og Berit kom på ferie til Playa del Ingles og tog bussen til Las Palmas, hvor vi havde en rigtig dejlig dag sammen. Vi travede fra den ene ende af Las Palmas til den anden, spiste burgere, fik fadøl, kaffe og kage.

Besøg af Berit og Hans

Desværre regnede det ind i mellem, men så fandt vi læ et sted og der var da også sol. Tak for besøget til jer.

Sandskulptur ved Las Canteras stranden

Det spanske karneval løb af stabelen fra 26/01 til 18/02. Jeg fik fat i et program og det gik op for os, at mange af tingene foregik på en stor scene i Catalina Parken. Vi sorterede grundigt i programmet, men hunde karnevallet ville jeg se.

Hunde karneval

Hund og mennesker

Vi gik til Catalina Parken og der var fuldt af hunde og deres mennesker. Mange var klædt ens ud, hund og ejer, og der var rigtig mange sjove påfund.

Der var også folk uden hund, der var klædt ud.

Et udpluk af udklædninger

Gennemgående figur i byen i 3 uger

Far og datter

Nogle stillede op til konkurrence og dommerne valgte de tre bedst udklædte hunde. 1., 2. og 3. plads fik henholdsvis 30, 20 og 10 kg hundefoder.

Militær hund

Barbie hund

Hot Dog

Min vinder

Det var i mellemtiden blevet solskin og dejligt vejr igen. Hans benyttede sig af det gode vejr til at hoppe i våddragten og ned under båden for at rense propellen og kigge efter zink osv.

Hans på vej for at rense propellen

Børne karnevallet foregik også på den store scene, hvor hver pige kom på scenen slæbende på en stort udstyret kulisse, mens de mimede til en sang, der passede til deres valg af kulisse og kostume.

Børnekarneval i Las Palmas

Nogle af pigerne havde store problemer med at slæbe kulissen hen over scenen og vi kunne se, at der virkelig var brugt masser af tid, energi og penge på hele opsættet og pigerne var meget stolte.

Catalina Parken ligger i den nordlige del af Las Palmas og der er restauranter og grønne områder med bænke og isboder. Om søndagen er der marked (loppemarked) og hver dag er der et område, hvor der bliver spillet Ludo, kort og Domino.

Hygge i Santa Catalina parken

Dyb koncentration

Der er også lavet 7 store mosaikker med de 7 verdensdele og alle flagene fra landene i de forskellige verdensdele. Kæmpe arbejde.

Europas flag i mosaik

Jeg ville gerne have set bodypainting konkurrencen, men der var lavet om på programmet pga. det dårlige vejr,

Celia og Mikkel

Ulla og Klaus

så det gik vi glip af, men den store parade fik vi set sammen med Ulla, Klaus, Celia og Mikkel.

Karnevals optog

Der var enkelt personer, der var store grupper og der var lastbiler, som var firmaer, der arrangerede personaletur i forbindelse med karnevalet.

Karneval i Las Palmas

På lastbilerne var der både bar og toilet og masser af glade mennesker.

Lastbil til karneval

Karnevals stemning

Optoget tog flere timer og sluttede i en park i den nordlige del af Las Palmas og så blev der festet.

Vinderen af karnevallets Drag Queen konkurrence

Karneval i Las Palmas

Karneval Las Palmas

De tre ugers karneval bliver altid afsluttet med, at man begraver sardinen. Der er et optog igennem hele byen, hvor alle er klædt i sort og bærer på en stor (plastik) sardin.

Sardinen bæres til havet

Der er ingen musik, det er en sørgelig begivenhed, som afholdes fordi karnevallet er slut. Optoget ender på Las Canteres stranden, hvor sardinen sættes ud på en tømmerflåde. Der er så en, der sætter ild til den og derefter er der festfyrværkeri af den helt store slags. Ingen af os, der var der, har set noget så flot, nogensinde.

Nogle havde været med lidt for længe!!!

…….og den danske garde

Paven kiggede forbi…….

Udenfor havnen havde vi set et stort sejlskib ligge for anker.

“HMS Gladan” for anker

Det viste sig, at være et svensk militært skoleskib, “HMS Gladan”, som kom i havn og inviterede på en rundvisning.

På “HMS Gladan”

Det var et dejligt afbræk i vinteren i Las Palmas.

Militært svensk skoleskib

Vi havde talt meget frem og tilbage, om vi skulle ud af landet for en kort bemærkning. Der er visse regler hernede der gør, at man kun må være her 180 dage i rap. Nogle vælger at tage chancen, men det ville jo være ærgerligt, hvis vi pludselig fik en regning fra det spanske told og skat, som vi for øvrigt har haft besøg af, to gange om bord. Vi valgte, at rejse ud og det blev en tur til Paris, for at hilse på Fie og Kamille. Fie fortalte, at Paris var dækket af sne og alt var kaos, men da vi ankom, var sneen smeltet. Det var koldt og vi havde flere lag tøj på, men måtte købe hue og handsker alligevel den første dag.

Der er koldt i Paris i Februar

Notre Dame/Seinen

Vi spadserede rundt i Paris, var på marked, hyggede os sammen med Fie og Kamille i deres lejlighed og så Kamille’s arbejdsplads (han er tjener).

Restaurant “Les Deux Magots”

Kamille på arbejde

Det var 3 dejlige dage og vi havde fået billetter til billige penge.

Det var rigtig hyggeligt, at se Fie og Kamille og deres nye lejlighed. Tak for husly.

På cafe med Fie inden hjemrejsen