38. Cartagena, Spanien

Turen til Cartagena tog 1½ døgn og var på 196 sømil. Vi startede ud med lidt regn og dis, men i løbet af dagen fik vi det dejligste solskin og nød igen at se en flok hvaler svømme forbi båden i samlet flok.

Hvaler gør os selskab

Der var også store tun, der sprang langt op af vandet, men de er kloge, meget kloge, for de bider ikke på vores madding!!

Vi ankom til Cartagena kl 18.00 d. 08/05 i solskin efter stort set kun at have sejlet for motor i 1½ døgn.

Cartagena Marina

Cartagena indsejling

I havnen lå verdens største privatejede sejlskib, “A”. Den ejes af en russer, er bygget i Nordtyskland og har kostet ca 2 milliarder kr. Den er 144 m, stikker 8 m og masterne er 90 m høje. Overalt er den udstyret med bombesikkert glas. Der er helikopterlandingsplads, swimmingpool og 8 etager alle med teaktræsgulve. Læg mærke til manden der står i den åbne luge. Pludselig er 37 fod ikke ret meget!

Sejlskibet “A”

Dobbeltklik på billedet!

Cartagena blev grundlagt i år 229 F.Kr. af Feltherren Hasdrubal, som kaldte den Qart Hadash = Den nye By.

Cartagenas grundlægger

Romerne erobrede den i 209 F.Kr. og byen har været en vigtig by hele vejen op igennem den spanske historie. Under den spanske borgerkrig var det den by, der holdt længst stand mod Francos tropper og blev først indtaget i marts 1939.

Refugio for flygtninge under den spanske borgerkrig

Overalt i byen er der historiske udgravninger og vi fik indtryk af, at byen gør alt, for at bevare historien for eftertiden.

Cartagenas historie

Vej fra romernes tid

Vi gik rundt i byen og kom først til det, vi hurtigt døbte araberkvarteret. Gamle boligblokke, der så lidt misligholdte ud og masser af tilslørede kvinder.

Cartagena

Midtbyen var en stor kontrast til yderområderne, her var restauranter, dyre butikker, souvenirs og pænt og rent alle steder.

Cartagena midtby

Den første dag, hørte vi nogle voldsomt høje skrig fra mågerne i havnen –  troede vi. Vi fandt ud af, at der var påfugle i en af parkerne og det var dem, der skræppede sådan op.

Hr. Påfugl

Fru Påfugl

Vi gik en tur op i terrænet og så igen et romersk amfiteater, en arena og en gammel borg. I borgen var der indrettet museum, som var rigtig spændende.

Gammel arena

Nyt og gammelt

Indgang til borgen

Vi blev kun 3 dage i Cartagena, vejret så ud til at være med os videre nordpå, så vi hev fortøjningen og vendte stævnen mod Alicante, 75 sømil længere op ad kysten.