43. Palma, Mallorca, Spanien

04/06-2018 i morgengryet, ankom vi til Bahia de Palma, en kæmpe stor bugt på Mallorcas sydvest kyst. Vi fandt en ankerplads ved Palma Nova og tog Baby K i land efter vi havde fået en på øjet.

Bahia de Palma

Ankerpladsen ved Palma Nova

Palma Nova er de unge britiske menneskers party paradis, tror vi…..der var fyldt med dem og med barer, diskoteker, restauranter og souvenirshops. Vi fandt turistinformationen og en busplan til Palma. Dagen efter tog vi bussen ind til Palma, som jo er “hovedstaden” på Mallorca. En tur på ca 20 min, hvor vi konstant kørte gennem områder med og for turister. Vi stod af ved havnefronten og lige ned til den ligger Mallorcas katedral, Sa Seu.

Palma Kathedral

Et flot bygningsværk, der er bygget oven på en moske. Byggeriet startede i 1229, men blev først færdig i 1601. Vi var ikke inde i den, men udenfor var der også rigtig flot.

Palma Katedral

Vi besøgte en lidt mindre af slagsen, hvor det var gratis, at komme ind.

Santa Eulelia kirke

Turen gik videre gennem små smalle gader til et arabisk badehus, et levn fra Palmas mauriske tid.

De arabiske bade

Badet, som er det eneste tilbageværende, er fra 900 – tallet. Man mener, at der har været et bad til hver af de 23 moskeer, der var i Palma.

Udenfor badet var der en skøn lille have, hvor man kunne spise sin mad (hvis man havde noget med) og der sad en musiker med et meget specielt instrument, en slags tromme, “Handpan”, som er udviklet af to schweizere i 2000.  Den havde en helt fantastisk lyd og jeg blev nødt til at købe hans CD.

Efter dette besøg gik vi lidt rundt på må og få i den gamle by. Det er en hyggelig by med mange små spændende gader, pladser med caféer og restauranter og rigtig mange kirker.

Palma

Pludselig stod vi ved et marked, vi gik ind og så endnu et af de imponerende fiskemarkeder i Spanien. Skaldyr i alle afskygninger, levende og døde, fisk i alle farver med og uden skind.

Palma fiskemarked

Desværre duer det ikke, at handle frisk fisk, når der går et par timer i 28 graders varme, før man er hjemme, så det måtte vi springe over.

Til gengæld var vi inde i en delikatesse butik med alt godt fra Mallorca. Her fik vi købt den specielle mallorcinske pølse, Sobrassada, som er lavet af sorte grise. Konsistensen er nærmest som “pulled pork” og den skæres ikke i skiver, men smøres på brødet. Den almindelige smager ikke af meget, men der er en “spicy”, som er ganske udmærket. Der var et væld af spændende ting og vi kunne have brugt en formue i den butik.

Delikatessebutik

I stedet fandt vi en café og fik kaffe og en anden mallorcinsk specialitet, Ensaimadas, en dej lavet af svinefedt, mel, æg og vand og bagt i olie. Herefter serveres den enten med flormelis drysset over eller fyldt med syltetøj, flødeskum eller, som vi fik den, med Nutella!!! Den kunne vi godt gå hen og blive afhængig af i små doser. Vi så også en del kunstværker rundt omkring i Palma og nogle kunne vi såmænd godt bruge hjemme.

Krüger Galleri

Kunstgalleri Palma

Nu var det på tide, at vende tilbage til Lady’en og vi besluttede os for, at udforske nogle af Mallorcas knap så turistede bugter.