45. Puerto Sòller, Mallorca, Spanien

Vi sejlede 31 sømil langs Mallorcas nordkyst til Puerto Soller. Det blev til lidt sejlads med sejl, men mest for motor. Vejret var skønt og igen nød vi udsigten til de imponerende klippeformationer langs kysten.

Mallorcas nordkyst

Indsejlingen til havnen er rigtig godt gemt og ved man ikke den er der, kan man hurtigt sejle forbi.

Indsejlingen Puerto Soller

Det er en dejlig ankerplads med plads til rigtig mange både, den ligger i læ og der er alt, hvad man har brug for indenfor rækkevidde i Puerto Soller og den nærliggende Soller by.

Puerto Soller

Vi ankom lørdag sidst på eftermiddagen og spadserede en tur i byen om aftenen. En hyggelig havneby, hvor der er en marina af de dyre, den offentlige Ports IB, som er rimelig i pris og en mole til byens fiskeskibe.

Puerto Soller fiskerimole

Selve ankerpladsen er gratis. Der er små, smalle, stejle gader og langs gaden mod bugten, er der flere restauranter, der har slået sig ned.

Puerto Soller

Der er en lille kirke i havnebyen, 3 supermarkeder, et vaskeri og en isenkræmmer, som havde en hel del bådudstyr også.

Kirken i Puerto Soller

Oveni er der selvfølgelig også hoteller, restauranter, barer og souvenirbutikker, som i de fleste kystbyer. Det virker bare ikke så overvældende, som nogle af de steder, vi har været. Det er fortrinsvis et spansk feriested med en dejlig badestrand.

Selfie med badestrand

Der er et veterantog, der kører fra Puerto Soller til Soller by, en tur på ca 15 min, som vi besluttede at køre om søndagen.

Puerto Soller

En fin tur til 5 gange prisen for den lokale bus…..Der var en skøn udsigt og der var appelsin og citrontræer i næsten alle haver på vejen.

Kæmpe blomsterflor

Citroner

Soller by er også hyggelig. Der var lidt tomt, da vi kom, men det var søndag og alle butikker var lukket.

Soller by

Senere på ugen var vi der igen og der var liv og glade dage. Der er også en kirke i Soller by, som var noget større end den ved havnen. Vi stak hovedet indenfor, men der var messe, så vi gik igen.

Kirken i Soller by

Ved banegården var der en udstilling af Miro og noget af Picasso’s keramik kunst. Miro’s billeder er meget specielle, men han havde lavet et billede, som forklarer, hvad alle hans symboler i malerierne betyder. Så kan man jo sætte sig og “læse” hans billeder, hvis man har lyst. Smart!

Miro maleri

Symbol forklaring

Der var også en del skulpturer rundt omkring, både plastik og mere rustikt.

Ved Santa Catalina kapellet i Puerto Soller, som vi besøgte en aften, var der flere skulpturer rundt omkring. Det ligger også lige ved siden af Soller Museum.

På banegården ville vi forhøre os om et veterantog, der kører fra Soller by til Palma, en tur på ca 1½ time. Vi besluttede dog, at droppe den fornøjelse, da vi havde planer om, at leje en bil en af dagene.

Sonja holdt en uges ferie i Puerto Soller sammen med sin veninde, Birthe. De ankom søndag og mandag aften mødtes vi til et glas. Vi aftalte, at leje en bil sammen om onsdagen. Hans havde investeret i en masse sæbe og voks og vi brugte flere dage på at rengøre og vokse dæk, overbygning og cockpit, men det var også tiltrængt efter bygen med Sahara sand, vi fik i Alcudia.

Køretur på Mallorca

Onsdag startede vi ud fra morgenstunden. Vi havde besluttet, at køre rundt i den nordvestlige del af Mallorca, da vi ikke havde været der i båd. Vi havde hørt, at byen Inca var berømt og verdenskendt for sine lædervarer, det skulle være god kvalitet og billigt.

Inca

Vi tre piger så frem til at se en masse butikker og fabrikker med læder. Vi fandt én butik og det var absolut ikke billigt.

Vi spurgte os for i byen, men der var ikke nogen, der kunne hjælpe med mere. Lidt skuffede kørte vi derfra. Selve byen havde ingen andre attraktioner.

Vi kørte i retning af Palma, men udenom byen. Sonja og Birthe havde været der dagen før og vi havde også set den. Vi kom til den lille by Estellencs, meget malerisk beliggende mellem havet og Tramontana bjergkæden og igen med stejle, små stenbelagte gader. Her forsøger man, at bevare byens originalitet.

Estellencs

En hestekraft

Vi fandt en restaurant og spiste frokost, der bestod af et udvalg af tapas i rigelige mængder.

Restauranten vi spiste på

Birthe og Sonja

Fra Estellencs kørte vi til Deia, som er en rigtig bjerglandsby, bygget op ad bjergskråningen.

Deia

Michael Douglas har et hus i denne by, desværre mødte vi ham ikke.

Sidste stop var i Fornalutz, faktisk på den anden side af Soller, men undervejs havde vi fundet ud af, at den også skulle være helt speciel og det var den.

Fornalutz

En rigtig bjerglandsby med charme og varme, stejle smalle gader, palmer og grønt alle steder, en fantastisk oplevelse.

Så gik turen hjemad og torsdagen var sat af til VM i fodbold efter en strandtur. Danmark spillede mod Australien og det skulle Sonja og jeg se. Hans havde booket en dykkertur og Birthe blev på stranden. Vi fandt en lille lokal bar væk fra stranden, fyldt med spaniere. Da Danmark scorede og Sonja og jeg jublede, jublede hele baren med. Der var en rigtig god stemning.

Hans havde haft nogle rigtig gode dyk, hvor der både var blæksprutte, muræner og masser af fisk på programmet.

På dykkertur

Dykkerregler

Fisk

Muræner

Blæksprutte

Fredag skulle vi ud af havnen, vi havde ikke reserveret længere tid, men besluttede at gå til ankers igen. Vi synes, der var rigtig dejligt.

Puerto Soller

Lørdag aften var vi ude og spise afskedsmiddag med Sonja og Birthe. Vi fik plads på en af restauranterne med udsigt over bugten og fik noget supergodt tilberedt mad og havde en hyggelig aften. Det endte med, at vi blev hængende til onsdag 27/06, før vi igen sejlede østpå. Næste stop: Menorca.