47. Mahon, Menorca., Spanien

Mahon ligger for enden af en fjord, 7 sømil inde. Vi kunne ankre næsten helt ude ved indsejlingens start, bag en lille ø i fjorden, og her var fuldstændig roligt vand.

Indsejlingen til Mahon

Cala Teulera

Det er en stor ankerplads og der var rigtig mange både da vi kom, men der var alligevel god plads.

Efter 2 dage kom havnekontrollen og fortalte, at man kun måtte ligge for anker 3 dage, så skulle man vælge en af marinaerne inde ved byen. Han startede med at sige “Godmorgen” og fortalte, at han havde arbejdet i Grenå en del år og for ham var det vores første dag for anker, flink mand og ja, verden er lille.

Vi sejlede med gummibåden ind til Mahon by, den dag vi kom. Vi blev mødt af den spanske udgave af Den lille havfrue.

Det var søndag og der var temmelig dødt i byen, men vi fik orienteret os mht. indkøbsmuligheder, diesel, gas osv.

Mahon

Da det blev hverdag igen, besøgte vi byen en gang mere. Den er noget mere almindelig og lidt kedelig efter besøget i Ciutadella, men har også sine små hyggekroge og gamle bygninger.

Der er en kæmpe havnefront med minimum 5 marinaer, måske var der 7, det var lidt svært, at skelne dem fra hinanden. Der var industrihavn og der anløb med jævne mellemrum cruiselinere.

Der ligger et stort fæstningsværk, Fortaleza de Isabel ll, på halvøen La Mola, som er Spaniens østligste punkt.

Fortet blev bygget i 1849 – 1875 med det formål, at beskytte havnen og huse øens hær. Inden det var færdigbygget, var det forældet pga den tekniske udvikling indenfor artilleri, så i 1896 installerede man moderne artilleri langs kysten.

Fæstningsværket er brugt som øvelsesområde til nye rekrutter og der er et militærfængsel, som var i brug fra 1948 og indtil engang i 1970’erne.

Fængslet

Der står også en kæmpestor kanon, en Vickers Battery 15 inch/381 mm, der kun har været brugt i trænings øjemed og sidst har været affyret i 1991.

Det gamle krudtlager er nu udsmykket med flotte malerier fra naturen, meget enkelt og fint. Den store mur omkring, er bygget til at modstå trykbølgen, hvis det hele sprang i luften.

Krudtdepotet

Det er et meget stort område og det meste ligger øde hen.

I vejkanten op til fortet, så vi vilde hvidløg i blomst, utrolig smuk.

Vi havde nu været her de 3 dage vi måtte og sejlede videre til Cala de Es Grau. En dejlig bugt ved byen Es Grau og øen Isla Colom. Det var solskin og vi nød de 12 sømil med storsejl og genua sat. Vi kastede anker og sejlede i land til en rigtig spansk by. Det var en lille, hvid ferieby, hvor spanierne kom.

Es Grau

Vi fandt en hyggelig restaurant, hvor bordene stod skævt, fordi de stod under dejlige skyggefulde træer og der var ikke lavet terrassegulv.

På stranden var der masser af børn, der sejlede og badede og på restauranten var Røde Kors på tur med en gruppe pensionister, hvoraf nogle badede, andre drak øl eller spiste is. Det var meget varmt og vi nød skyggen, øllet og den gode stemning.

Vi blev enige om, at leje paddleboards her. Vi havde talt om det tidligere, men det var endnu ikke blevet til noget. Vi var lidt spændt på, om vi kunne holde balancen. Vi havde tidligere set andre “unge” mennesker på vores alder, som havde noget svært ved det…….men, men, men, det kørte bare for os begge. Vi rejste os op med det samme og så padlede vi afsted.

Da vi afleverede dem igen, spurgte vi, om de havde nogle brugte, de ville sælge. Det var vel egentlig mest for sjov, men det havde de og inden vi fik set os om, havde vi købt to paddleboards. Vi havde meget fornøjelse af dem (og har det stadig), men da vi skulle videre, kunne vi godt se, at de faktisk fylder temmelig meget på båden, men vi fik dem surret og det er gået fint siden.

Sprayhood ned, solsejl op

Ud over at paddle, fik vi også snorklet en del ved Es Grau og der var det fineste Posidonia græs og mange forskellige fisk. Vi blev i Es Grau i 4 dage og sejlede tidligt om morgenen den femte dag, 09. juli mod Sardinien.