64. Afrejse fra Algarvekysten, Portugal

Vi kom i vandet 15/05-2019 og var spændt på, om alt holdt tæt og fungerede efter så lang tid på land, inkl. skift af skroggennemføringer. Vi gik for anker udenfor Portimao Marina det første døgn, alt fungerede som det skulle, så vi sejlede ind og fik en plads i marinaen. 

Søsætning 15/05-2019

Ankerpladsen ved Ferrogudo

Vi tankede vand og diesel og 18/05 sejlede vi til Enseada de Sagres, en bugt der ligger lige syd for den yderste vestlige spids af Portugal, Cabo de São Vincente. 

Afsejling fra Portimao

Grotterne ved Sagres

Cabo de São Vincente

Vi havde planlagt et mindre ophold her, hvor der var læ for vinden. Det blæste 13-14 m/s fra NW, altså lige imod, men vinden skulle lægge sig ved midnatstid. Det gjorde den og vi stævnede ud mod Lissabon. Vi havde en tur på ca 100 sømil / 20 timer foran os.

Udfordringen ved sejlads langs med Portugals kyster, er de mange fiskebøjer, men specielt deres flydegarn, som dog er afmærket med rigtig mange bøjer, men uden lys. Det var fuldmåne, så sigtbarheden var ok og vi kom ikke i nærheden af flydegarn før det blev lyst. 

Vi ankom til Cascais Marina 19/05 efter 18 timer og 112 sømil. Nu trængte vi til et bad og en god nattesøvn.

Flydegarn

Uanseelig bøje

Dagen efter gik vi en tur i byen, hvor vi var for snart 2 år siden. Vejret var skønt og vi så mange ting, vi ikke havde set første gang, vi var her. Vi kom igennem en park, hvor der var påfugle og et stort bassin med skildpadder. Der var troldænder og mens vi kiggede på dem, kom en andemor med 16 ællinger ned til bassinet for at drikke.

Cascais

Parken i Cascais

Parken i Cascais

Parken i Cascais

Vi så flotte og sjove vægmalerier i midtbyen og en privat bolig, der kunne være taget ud af et eventyr.

I Portugal er Vasco da Gama, opdagelsesrejsende, lige så elsket, som Cristoffer Columbus er i Spanien. Det afspejler sig i, at der er rigtig mange gader, der er opkaldt efter ham.

Tilbage i marinaen var der et kæmpeopbud af veteranbiler af alle typer. De var på vej en tur rundt i byen i kortege.

Cascais

Vægmaleri i Cascais

Vægmaleri i Cascais

Vasco da Gama vej

Cascais

Veteranbils optog

Veteranbils optog

Nu skulle der jo snart være valg i Danmark, så vi besluttede, at tage til ambassaden i Lissabon for at brevstemme. Vi benyttede selvfølgelig lejligheden til, at nyde Lissabon endnu engang. 

Vi kørte blandt andet med en anden sporvogn, end den vi kørte med sidst. Vi fik en tur på 188 m med en stigning på 23 % for den nette sum af 3,80 euro = knap 30 kr. Turen tog ca 2 minutter, men så havde vi også kørt i den berømte Fado sangerinde, Amália Rodrigues barndoms kvarter. 

Ascensor do Lavra

Ascensor do Lavra

Amália Rodrigues barndoms kvarter.

Herfra tog vi metroen til bydelen Belém. Det var herfra Vasco da Gama og før ham, Henrik Søfareren, satte kurs mod fremmede kontinenter. Vi så Jerónimos klosteret, som Kong Manuel 1. byggede som en hyldest til Gud, opdagelsesrejsende og Vasco da Gama. Vasco da Gama døde i Indien, men fik et gravmæle i klosterkirken. 

Vasco da Gama

Jerónimus klosteret

Vasco da Gamas gravmæle

Vi gik til Torre de Belém, bygget i 1521 for at forsvare Lissabon mod pirater og andre, der kunne finde på at stjæle de overdådige rigdomme fra Indien og Afrika.

Torre de Belem

På vej til tårnet, så vi en buskøre ned ad et slæbested og ud i vandet. Herfra kørte den langs flodbredden, kørte på land og tilbage til sit stoppested. En sjov oplevelse.

Hippobus

Ikke langt fra Torre de Belém, ligger skulpturen, Padrão dos Descobrimentos, som lisboeterne kalder: “Lad være med at skubbe.” Det blev opført af eksdiktator Salazar i 1960, 500 året for Henrik Søfarerens død.

Padrão dos Descobrimentos

Det var ved at blive sent og vi tog toget tilbage til Cascais efter endnu en begivenhedsrig dag.

Praca do Comércio, Lissabon