13. San Miguel, Los Gigantos, Masca, Tenerife, Spanien

27/09-2017

Vi forlod Puerto de las Nieves kl 04.00 og sejlede langs Gran Canarias vestkyst en times tid, før vi ændrede kurs mod Tenerifes sydøst kyst. Det var stjerneklart og ingen vind, så det var for motor, men så kunne vi også få lavet noget vand. Først henad kl 08.00 stod solen op og det blev endnu en varm og solrig dag. Vinden tog til, så vi satte sejl og stoppede motoren. Senere dukkede El Teide op i disen.

El Teide dukker op i disen

Morgensol

Vi gik i havn i Puerto San Miguel, en marina, der blev påbegyndt i starten af 1990’erne og er privatejet. Marinaen er ok, men hele byen og området omkring bærer præg af, at det er golfturister og især englændere, der er der.

Nybyggeri i San Miguel

Kæmpehotel i San Miguel

Der er kæmpe hotelkomplekser og nye er på vej, der er proppet med ferielejligheder og restauranter og så er der selvfølgelig 2 store 18-hullers golfbaner.

En af golfbanerne i San Miguel

Vi gik en tur i byen/området og på vej hjem, fandt vi en dejlig sti langs vandet. Her havde en kvik gut slået en hytte op og kaldt det en beach bar. Sofaerne var lavet af gamle træpaller, der var sømmet sammen og slebet lidt, men der var en fantastisk udsigt og betjeningen var god.

Flot gangsti langs vandet ved San Miguel

Beach bar

Næste dag sejlede vi op langs Tenerifes vestkyst. Vi havde læst, at Los Christianos ikke tog imod lystyachts, medmindre de er i nød, eller skal på værft, så der tog vi ikke ind.

Vi sejlede i stedet til Puerto Colon, men fik allerede inden vi fik fortøjet, at vide, at alt var optaget. Så gik turen videre til Los Gigantos, hvor vi blev meget venligt modtaget allerede på VHF’en.

Lige før ankomsten kom en stor flok hvaler svømmende imod os. Vi blev enige om, at det store turistskib “Whale and Dolphin watch” fodrede dem, så de var der, når de sejlede ud med turister!

Hvalflok ved Los Gigantos

Om aftenen gik vi tur i byen og fandt ud af, at den også er bygget til turister. Byens store hotel “Los Gigantos” blev bygget fra 1964 og åbnede i 1968 på den bare klippegrund. I dag er der fyldt med ferielejligheder, hoteller, restauranter osv.

Hotel Los Gigantos 1964

Her gør man noget ud af lygtepælene

Byen San Sebastian ved Los Gigantos

Næste dag var planen, at besøge El Teide, vulkanen på øen. Da vi kom til busstoppestedet, var der en flink chauffør, der fortalte, at for at komme dertil, skulle vi til Los Christianos sydpå. Han kørte til gengæld til Masca, hvor der var en fantastisk vandretur, hvis vi var interesseret i det.

Hårnålesving på vej til Masca

Masca

Vi tog med ham og kom op i 2200 m højde og blev sat af ved en lille klynge huse, hvor der selvfølgelig også var en café, souvenirbutik og restaurant.

Vagtel

Bjergged i Mas

Og en anden bjergged

Vi gik 3 timer gennem vulkanske kløfter ud til havet, hvor vi blev hentet af en båd og sejlet til Puerto los Gigantos, ca 10 min i en ribbåd.

Det var en helt igennem fantastisk tur, utroligt spændende og smukt landskab, men absolut ikke for gangbesværede overhovedet. Nogle steder skulle vi nærmest klatre og hoppe, for at komme frem.

Masca

Afhentning af Masca Express

Da vi nåede enden af turen, købte vi en øl og en banan af en gut, som fortalte, at ingen ville have turen, som forretning, da der jævnligt var stenskred og de var bange for evt erstatningssager. Det var der ingen, der havde fortalt os. Vi undrede os godt nok over, at selve turen intet kostede. 2 x bus op kostede 35 kr. for os begge, det dyreste var båden til 150 kr.

Los Gigantos set fra søsiden

Venter på båden

Da vi kom tilbage gik vi til turistinformationen, for at høre om ture til Teide. Vi blev henvist til Hotel Los Gigantos, som havde kontakten til det bureau, der arrangerede de ture. På hotellet blev vi anbefalet, at leje en bil i stedet, det var billigere. Det gjorde vi og kunne hente bilen samme aften.

Vores lille lejebil

Indtil da, tog vi til byens swimmingpool og var mere i vandet end oppe. Det var meget varmt.

Byens pool

Om aftenen benyttede vi os af, at vi havde bil, til at handle stort ind……i LIDL. Om aftenen spiste vi pil selv languster, som Hans havde tilberedt. Herligt.

Det var blevet 30/09 og vi kørte opad mod El Teide.Vi havde pakket mad, frugt, kaffe og vandresko. Hans havde i sidste øjeblik smidt et par tynde trøjer i bilen. Det blev vi glade for, på toppen 3550 m, var der 7 graders varme!

El Teide

Vi kørte op med en svævebane og der var en flot udsigt, men ellers er det bare lava i alle mulige faconer og størrelser, man ser.

Lava massiver

Meget imponerende at tænke på, hvilke kræfter, der er i naturen og hvad der vil ske med Tenerife, hvis vulkanen skulle gå i udbrud. Sidste gang var i 1909 og det var ikke Teide, men en lille vulkan ved siden af. Teide har ikke været i udbrud siden 1300 tallet.

Hans på Teide

Lava

Fra Teide kørte vi mod Santa Cruz, hovedstaden på Tenerife, men havde ikke lyst til at stoppe, men fik set Santa Cruz de Tenerife’s vartegn nede på havnen. Meget flot, minder lidt om operaen i Sydney.

Santa Cruz vartegn

Tenerife’s natur

Puerto Santa Cruz

Puerto Santa Cruz på Tenerifes nordkyst

Det er en kæmpe by, så vi kørte lidt rundt og videre nordpå langs kysten og hjem.

Det var en rigtig dejlig tur, hvor vi fik set en masse af det nordlige Tenerife. Hjemme igen fik vi afregnet i marinaen og pakket Baby’en til vores videre færd mod La Gomera.