14. La Gomera, Spanien

01/10-2017

Vi startede ud for motor og stort set ingen vind og oplevede igen hvaler, dog på lidt længere afstand denne gang.

Hvaler ved La Gomera

Da vi var ca 1/3 af turen, oplevede vi for alvor de accelerationsvinde, der er beskrevet mellem øerne hernede. Fra ingen vind til 13 m/s! På det tidspunkt havde vi sat forseglet, men rebede til det halve.

Indsejlingen til Marina La Gomera

Efter at have fortøjet i Marina La Gomera, lige overfor en dansk båd, Xenia, gik vi en tur i byen og Hans genså noget af det, han kunne huske fra 2001, hvor han var her med “Eye of the Wind”.

San Sebastian

Torvet i San Sebastian, La Gomera

Tilbage på båden bankede det på og det var Lisbeth og Henrik fra Xenia, der lige ville hilse på. Vi havde mødt hinanden på vintertræf. Vi fik et glas vin og snakken gik om oplevelser, planer osv. Rigtig hyggeligt. Så var det tid til mad og vi aftalte at mødes igen, inden vi hver især drog videre.

02/10

Hans har fået træk på Teide og bliver i køjen hele dagen. Jeg vasker tøj og forsøger mig med internettet i færgehavnen. Det er tålmodigheds arbejde med en hastighed på 512 kb, men som med alt andet, vænner man sig vel til, at ting tager tid……På vej til færgehavnen, går jeg langs kajen og der bliver også her fordret Multer, men der er også mange andre fisk, blandt andet en meget underlig en med andenæb!!

Måske en spidssnudet pansergedde?

Fodring af fisk i marinaen

Tirsdag var vi på en lidt længere tur i byen og omegn, blandt andet ved en lille badestrand modsat indsejlingen, hvor der åbenbart på et tidspunkt har været stop af den olympiske ild.

Kysten bag byen

Der var i hvert fald en stor fakkel på toppen af en klippe med en inskription. Desværre stod der kun 13. september og ikke noget årstal.

Teksten til monumentet

Den olympiske ild

Der var også en swimmingpool, som vi overvejede, at besøge en af dagene. Det sorte sand og de mange sten på strandene, er ikke så indbydende til en badetur. Om aftenen var vi ombord på Xenia, hvor vi fik et lækkert måltid mad og fik snakket endnu mere om planer og overvejelser i forbindelse med sådan en tur, vi alle er i gang med. Det blev sent og var rigtig hyggeligt.

Køretur på La Gomera

Onsdag og torsdag gik med smånusserier og afslapning og fredag lejede vi bil, for at køre øen rundt. Det blev igen en Fiat Panda, men denne, fandt vi ud af efter et stykke tid, havde meget slidte bremser.

I forvejen har jeg det ikke specielt godt med hårnålesving og dem er der rigtig mange af på La Gomera, og da bilen oveni købet havde slidte bremser, følte jeg, at jeg sad med livet i hænderne, det meste af dagen. Hans var rigtig god til at køre meget langsomt, men synes ind imellem, at hastigheden var lige lovlig lav!

Løvskoven på La Gomera

Vi havde på trods af bilen en god tur og stoppede et sted, hvor der var en vandretur på ca 5 km ind i urskoven.

Urskov på La Gomera

Laurbærtræ

Det er meget gammel skov, der er beskyttet pga. den store mængde laurbærtræer. På La Gomera er der også mange canariske palmer, hvor de udvinder palmesirup fra og det er den eneste ø, hvor klimaet er til at dyrke kaffe, hvilket de gør i dalene rundt omkring, samtidig er der selvfølgelig bananplantager overalt. Vi fandt et sted, hvor vi indtog vores medbragte mad og nød udsigten.

Frokost i det grønne

På vejen hjem stoppede vi ved en lille vinhandel, hvor vi købte en flaske sherry lignende drik.

Vinhandel på La Gomera

Den smagte himmelsk. Vi fik også bi honning fra stedets egne bistader og palmesirup.

Vinhandel La Gomera

Bistader mellem palmer

Hjemme igen, blev bilen afleveret med en påtale om de dårlige bremser.

Lørdag slappede vi af igen (det gør vi faktisk tit….) og om aftenen var der musik- og dansefestival i byen.

Folkedans i parken

Folkedansere

Om eftermiddagen var der underholdning for børn og om aftenen startede det ud med folkedans og -sang på en stor scene ved Columbus huset.

Vi spiste på en lille restaurant Lisbeth og Henrik havde anbefalet, La Forastera, hvor Mor stod i køkkenet og søn og en kammerat var tjenere. Vi fik gedeost med chili og en honningkage til forret. Det lyder MEGET specielt, men det smagte faktisk ret godt. Til hovedret fik vi blækspruttekrop i en lækker sovs og codfish med salvie og anis. Alt var supergodt og der var en god service. Kan kun anbefales, hvis I skulle komme forbi.

Tjenerne på La Forestera

La Forestere

Vi gik hjem i seng, men musikken blev højere og højere og da klokken var 02.30 blev vi enige om, at gå op i byen og se, hvad der foregik. Det var ikke folkemusik mere, men sambarytmer og hele torvet gyngede af dansende mennesker. Uanset, hvor man kiggede hen, stod folk og bevægede sig til rytmen, også selv om, de ikke havde nogen, at danse med. En skøn oplevelse, selvom der først var nattero klokken 04.30.

Musikaften på torvet i San Sebastian

Sambarytmer i San Sebastian

Søndag sov vi længe, Hans hjalp en tysker med hans forsejl, som han havde problemer med og jeg gik til stranden og fik mig en dukkert.

Vi betalte for endnu et par dage. Vi havde besluttet, at sejle til La Palma tirsdag, som er den vestligste af alle canarie øerne.