17. Puerto Mogan, Gran Canaria, Spanien

Vi sejlede fra La Palma til Las Palmas 17/10 for, at opleve de utrolig mange både, der på dette tidspunkt er samlet i Las Palmas marina, for at drage over Atlanten med ARC’en.

Las Palmas Marina før ARC’en (Vesselfinder)

Las Palmas Marina før ARC’en

På vejen havde vi som sædvanlig fiskesnører ude og sørme, om ikke der var bid. Hans fangede en Bonito på ca et kilo. Ikke stor, men lige til et måltid til os og den smagte dejligt.

Første fangst på turen.

Efter et par dage i Las Palmas sejlede vi videre mod Puerto Mogan, hvor vi fik besøg af Inge Line og Kåre, der kom sammen med Sys og Erik. I den samme uge kom Sonja og Lotte på besøg, de skulle bo i Mas Palomas.

Vi gjorde holdt kort før Puerto Rico, hvor vi var blevet anbefalet en ankerbugt, Anfi del Mar. Her lå vi et døgn og nød det gode vejr med sol og svømmeture, før vi næste dag tog videre til Puerto Mogan.

Fred og ro ved Anfi del Mar

Ankerbugten ved Anfi del Mar.

Vi havde reserveret plads i marinaen, men det virkede nærmest som om, de ikke var klar over, hvem vi var og deres engelsk var meget sparsomt! Vi fik en plads ved en betonkaj med stævnen til. Henrik, som vi havde mødt på La Gomera, tog imod os og fortalte, at vi skulle sørge for at få en stige, da der var 2 m tidevand i havnen.

Uden stige, er der langt op!

Samtidig kunne han fortælle, at det vrimlede med kakerlakker så snart, det var blevet mørkt. De gik simpelthen om bord via fortøjningen. Heldigvis havde vi købt kakerlakgift, så vi sprayede fortøjningerne hver aften. Vi fik da heller ikke kakerlakker om bord, som Henrik og Lisbeth.

Om aftenen efter vi havde spist, dukkede Ingeline, Kåre, Sys og Erik op. De var installeret på deres hotel og skulle have lidt aftensmad. Vi gik med og fik en øl. Der var rugmel hjemmefra, en lanterne vi havde bestilt, men sandelig også en gave fra Inger og Jørgen Pedersen fra Hvide Sande Bådklub. Vi fik en abehånd, som Jørgen havde lavet og juleflag fra Ingers hånd. Tusind tak for det.

Puerto Mogan kaldes af nogle for “Lille Venedig”, hvilket skyldes de små kanaler, der er lavet mellem de mange udlejningslejligheder, der ligger ved havnen. Der er fyldt med Bourgonvilla.

Kanalerne i Puerto Mogan

Bourgonvilla i Puerto Mogan

Der er også en dejlig strand, hvor vi var henne og bade en af dagene.

Stranden ved Puerto Mogan

Om mandagen var der dømt “Tøsedag”. Jeg tog bussen til Mas Palomas og Hans var forberedt på at skulle spise alene om aftenen.

Pool hygge

Sonja og Lotte havde fundet et sted med en dejlig pool og masser af souvenir butikker.

Lotte på udkik efter noget brugbart

Vi badede hele eftermiddagen, gik på “ose tur” i shopping gaden og tog hjem til deres hotel, for at spise aftensmad.

Sonja og Lottes hotel i Mas Palomas

Jeg tog en taxa hjem efter en skøn dag med sol, drinks, mad, men ikke mindst, en masse, meget tiltrængt tøsesnak. Dejligt.

Tirsdag kom Sonja og Lotte til Puerto Mogan. Lotte fik set vores båd og vi gik tur i byen og fandt en skøn restaurant, hvor vi spiste om aftenen. Maden var super god, men det er absolut ikke en restaurant til et båd budget!

På væggen hang en stor plade, hvor der var sat sten i. Vi fik at vide, at det var til at rense fiske skæl af med.

Fiskeskælsbræt.

Onsdag tog vi på pool besøg på Inge Line og Kåres hotel. Vi fik sangria, der er rigtig skønt i varmen og varmt var det.

Pause fra solbadningen

Om aftenen mødtes vi ved havnen til aftensmad på en restaurant der.

Hygge ved havnen i Puerto Mogan

Torsdag lejede vi en bil sammen med Sonja. Lotte blev hjemme ved poolen.

Køretur på Gran Canaria

Vi kørte ind i landet og der var frygtelig mange hårnåle sving igen. Hans er dog en meget tålmodig mand og god chauffør, så vi overlevede alle turen.

Vi kom til en dæmning, hvor det viste sig, at der var skildpadder i vandet.

Skildpadder soler sig på stenene

Vi kørte videre og et sted kørte vi fra på en lille sidevej. Der var en restaurant, hvor vi fik en kop kaffe. Det var nærmest som et museum med alle mulige gamle redskaber og billeder lagt frem rundt omkring.

Vi kørte lidt længere ind ad den lille sidevej og kom til et sted, hvor der var grotter, der ifølge teksten skulle have været beboet af de oprindelige øboere for flere tusind år siden.

Huleboer maler mel

Grotte fra før istiden

Bag den lille restaurant

På vej tilbage til Mas Palomas, kørte vi til Anfi del Mar, hvor vi havde ligget for anker. Vi ville se, hvad der var af indkøbsmuligheder, da vi overvejede, at sejle tilbage dertil, når vores gæster var taget hjem. Det viste sig, at det er et stort hotelkompleks og der faktisk ikke er nogen by, men der var en “Spar” købmand.

Anfi del Mar hotel kompleks

Vi fik en øl og så gik turen hjemad.

Fredag var der kæmpe gademarked i Puerto Mogan og senere gik vi til Radisson Blu, for at sige farvel til Inge Line, Kåre, Sys og Erik.

Marked i Puerto Mogan

Lørdag tog vi til Puerto Rico. Sonja ville gerne gense det sted, hun har besøgt utallige gange, da hun var yngre. Jeg har været der en gang tilbage i 1984!

Vi blev begge meget skuffede, det var et stort turist cirkus. Vi kunne ikke gå hen ad gaden uden at blive trukket i, af emsige restaurationsejere. Vi spiste en frokost og sagde farvel til Sonja og Lotte. Nu var deres ferie også forbi.

Vores bil C3

Køretur på Gran Canaria

Tusind tak for besøget til Sonja, Lotte, Ingeline, Kåre, Sys og Erik. Vi håber, I har nydt det lige så meget, som vi har.