05. La Coruna til Cangas, Spanien

06/08-2017 ankom vi kl 23.00 til La Coruna og gik i køjen. Næste morgen var det strålende solskin og vi gik på havnekontoret og videre på sightseeing i byen. I havnen lå en gammel borgruin, Castelo de San Anton, som var omdannet til museum med ting fra forskellige tidsaldre, der var opgravet i området. Den ligger utrolig smukt med udsigt over havet og ind mod byen.

Udsigt over La Coruna

Udsigt over La Coruna marina

Vi var nu kommet til Galicien, Asterix og Obelix land.

Asterix og Obelix klar til at forsvare Galicien

Og der har gennem tiderne været besøg af mange andre berømtheder, som Moliere, Shakespeare, H.C. Andersen og Flintstones!

Flintstones foreviget på torvet i La Coruna

H. C. Andersen fortæller eventyr

La Corunas gamle bydel er fyldt med ganske smalle gader med huse i 3-4 etagers højde og små torve rigtig mange steder. Meget sydlandsk stemning, hvor det summer af liv uanset, hvor man kommer frem.

La Coruna gamle bydel

Den gamle bydel La Coruna

La Coruna

Der er dog også en ny bydel med masser af trafik, højhuse, larm og os. Den stiftede vi bekendtskab med, da vi skulle finde Pomba, en bådudstyrsforretning.

Den nyere del af La Coruna

Vi skulle for en gangs skyld have lidt reservedele. Vi tog bussen dertil, men havde selvfølgelig ikke tænkt over, at der er siesta, når man er så langt sydpå.

Vi skulle så slå 2 timer ihjel, måske ikke det mest hyggelige sted, at gøre det, men vi fik besøgt et par cafeer, den ene absolut ikke for turister, men alligevel rigtig rar.

Hyggelig, meget autentisk cafè i La Coruna

Jeg var nu glad for, at jeg ikke havde brug for at benytte det lille hus!

Meget autentisk, men knap så hyggeligt toilet

Vi fik endelig købt det grej, vi havde brug for og gik tilbage til havnen. Det vrimlede med fisk i havnen og vi fandt ud af, at det er multer.

La Coruna marinas vilde dyreliv

Dagen efter fik vi ordnet lidt på båden og om aftenen gik vi ind til byen, for at opleve den ved aftenstide. Der var rap koncert på et lille torv og det vrimlede med mennesker, der var ude at spise og det var ikke kun turister. Det virker som om, sydlændinge mere lever deres liv ude i byen end vi gør hjemme.

Rap koncert i La Coruna

Vi blev pludselig anråbt: Hej Lady K, det var Annette og Allan fra Nala Danica, der var ankommet sidst på eftermiddagen med deres gaster fra Falmouth. Vi fandt en restaurant, delte en flaske vin og fik snakket sejlads over Biscayen. Det er nu dejligt, at møde ligesindede.

Næste morgen 09/08 til middag forlod vi La Coruna i strålende solskin.

Afrejse fra La Coruna

Vi havde god vind og sejlede 7 knob for sejl.

La Coruna til Cangas

Om natten var det fuldmåne og stjerneklart og næste morgen kl 08.00 ankom vi til Vigo bugten, hvor vi lagde os for anker ved Cangas.