08. Porto Santo til Madeira, Portugal

07/09-2017

Ankerpladsen ved Porto Santo

Lørdag tog vi en bus rundt på øen, hvor der blev gjort holdt 3 forskellige steder. Det er en tør og ufrugtbar ø, men med skøn udsigt og det dejligste blå hav hele vejen rundt om.

Landskab på Porto Santo

Da vi kom tilbage fra busturen, prøvede vi en lokal hotdog….den smagte himmelsk og ja, der er chips på.

Porto Santo hotdog

Vi tog på Christopher Columbus museum, som er indrettet i det hus, han boede i sammen med sin hustru, før han tog ud for at opdage Amerika. Meget lille og meget hurtig overset.

Santa Maria lagt i sten

Det eneste, der er tilbage af Columbus hus.

På ankerpladsen lå også en svensk båd, som vi besøgte. Det var en familie, som bor fast på Fuertoventura og vi fik en masse gode råd og tips til vores tid på Canarie øerne. Alle sejlere er utrolig hjælpsomme og imødekomne overfor hinanden. Vi fik både adresser og tlf nr til senere brug og en kølig øl.

Vi havde indkøbt oliemaling, da det er skik på Porto Santos havnekaj, at langturssejlere sætter deres aftryk.

Havnekajen på Porto Santo

Vores mærke

På tredje dagen satte vi vores aftryk, før vi tog ind til byen for at opleve den ved aftenstide. Der var levende musik på torvet og vi fandt en fiskerestaurant i nærheden og nød en god middag.

Porto Santo by night

Dagen efter gik turen videre til Madeira, hvor vi gjorde holdt ved en bugt i NØ enden af øen. Her snorklede vi for første gang på turen og det var en oplevelse med andre, meget flotte og fremmedartede fisk i forhold til hjemme.

Ankerpladsen, Enseada da Abra, NØ for Madeira.

Vi sov som altid rigtig godt på ankerpladsen og sejlede næste dag videre til Funchal, hvor min familie (alle 7) kom for at holde en uges ferie med os. HC min storebror bliver snart 60 og det var familiens gave til ham.