09. Madeira, Portugal

16/09-2017

Vi ankom til Madeira dagen før min familie skulle komme og vi besluttede os for, at spare de nye sejl for den heftige sol, så vi vaskede sejl og skiftede til de gamle.

Spiler til tørre

Der var også en spiler, der var gået i stykker på turen, som blev vasket og pakket væk. Måske jeg syr mig en kjole af den en dag!

Vi fik også fat i en sejlmager, der kom og tog mål til et solsejl. Nu var det virkelig blevet varmt, så det var uundværligt. Det viste sig, at han talte perfekt dansk. Var uddannet skibsbygger på B&W, havde været dansk gift og havde sin datter boende i København, hvor hun lige var blevet færdig som cand. jur. Han havde faktisk kun til tirsdag, hvor han skulle til DK, for at fejre hende. Vi fik vores solsejl allerede fredag og det er den bedste investering, vi længe har lavet.

Om aftenen gik vi i byen, for at finde den lejlighed familien skulle bo i.

Parken lige ved marinaen

Det lykkedes også med hjælp fra forskellige portugisere. De er generelt utroligt søde, gæstfrie og hjælpsomme.

Torsdag 31/08 ankom familien ved 13-tiden. Vi havde taget hvidvin, toast og tunsalat med til velkomst i lejligheden. Det var et rigtig hyggeligt sted med vinranker, som markise over terrassen.

En af de talrige vinranker ved lejligheden

Værten tog imod med Madeiravin og honningkage, som også er en specialitet på øen og der var også en hund og en kat, der hilste på. Der var en skøn udsigt over byen og havnen,

Udsigt fra lejligheden

Vejen til lejligheden med lidt af udsigten

Udsigten fra lejligheden

så I kan forestille jer, at lejligheden lå højt…..det gjorde den og familiens daglige motion var sikret for hele ugen!

Der skulle provianteres til lejligheden og vi tog alle mand til “La Vie” et kæmpe center med Bilka lignende supermarked i bunden, dog kun med madvarer.

Om aftenen spiste vi på en lille restaurant og smagte blandt andet den specielle portugisiske fisk Espada, som kun fanges i havene omkring Madeira og ved Japan. Den fik vi flere gange i løbet af ugen, tilberedt på forskellig vis, med banan, med passionsfrugt sovs, med hvidløg, med rejer, eller bare grillet. Uanset, hvordan den blev serveret smagte den altid godt og så er der ingen ben i.

Rå Espada

Tilberedt Espada

Den nat sov vi ikke meget, der var karaoke ikke langt fra havnen, meget højt og det varede til kl 04.00 om morgenen. Vi oplevede flere nætter med høj musik!

Vi havde aftalt med familien, at vi skulle se, om vi kunne få en køretur rundt på øen, der er vulkanske grotter, botaniske haver, Kristus figuren, levadaer, svævebaner og i det hele taget en flot ø, at se. Vi startede med at gå på marked, hvor der var alverdens fisk og grøntsager, men det var meget turistminded med voldsomt høje priser og også en frygtelig masse souvenirbutikker imellem alt det andet.

Marked i Funchal

Frugtmarked

Da vi gik derfra, løb vi ind i en taxa chauffør, eller han løb nok nærmere ind i os og gav et tilbud, vi ikke kunne sige nej til.

På vej på udflugt

Han kørte os til en strand med flot udsigt ved Kristus figuren, hvor der er en svævebane ned.

Flot strandbred

Kristus figuren på Madeira set fra vandsiden

Og set fra land

Derefter kørte han til botanisk have, hvor vi fik 1½ time til at gå rundt, der var også flot med både løvtræer, blomsterbuske, palmer og kaktus.

Botanisk Have

Så gik turen videre til et sted, hvor man kunne få en tur i forrygende fart ned ad en stejl gade i en kane, skubbet af to mænd.

HC og Kennet på vej ned i kanen

Og næsten ved vejs ende

Det skulle HC og Kenneth selvfølgelig prøve.

Hans og jeg nøjedes med en kane, der stod stille.

Om aftenen spiste vi på en havnerestaurant, hvor vi tidligere havde fået et godt tilbud (det vrimler med gode tilbud). Aperitif, 3 retter mad, vin og kaffe for 17 euro/næse og det bedste var, at det var rigtig godt!

Badeanlæg i byen

Pause i baderiet

Lørdag tog vi til et af byens badeanlæg, badede, snorklede og slikkede sol. Det var blevet meget varmt. For at spare familiens ben lidt, kom vi op til lejligheden om aftenen og grillede bøffer.

Kenneth har længe haft et dårligt knæ og Fie var lige blevet opereret, så de daglige øvelser blev lavet før maden.

Daglige knæøvelser

I denne uge var den årlige vinfestival i byen og der var folkedans i nationaldragter hver dag flere steder.

Folkedans på gaden

Søndag kl 16.00, var der optog langs hele havnepromenaden. Det ville vi gerne se, så første del af søndagen var afslapning og hygge på båden.

Hygge på Lady K

Det var et kæmpe optog, som tog os på en historisk tur igennem Madeiras vinproduktion. Primært var det træhugst og sukkerrør, der var Madeiras indtægtskilder. Senere blev det sukkerrør og vin, da træerne efterhånden forsvandt. Nu er der kun 1/5 del af den oprindelige skov tilbage og den er fredet. Der produceres til gengæld meget vin, både bordvin og hedvin, men også rum.

Optog i anledning af vinfestivalen

Optog i anleding af vinfestivalen

Om aftenen gik vi til den gamle by, for at spise og kom forbi en rom bar på vejen. Den måtte vi prøve. Vi smagte forskellige slags og endte med at købe en henholdsvis 25 år gammel og en 31 år gammel, dog kun et glas hver.

Rommens historie fortælles

Og det er til ære for fotografen

Halvdelen af selskabet foretrak rommen fortyndet og det kan de også på Madeira. Vi blev alle trukket med ind i barens lille køkken, hvor tjeneren viste os, hvordan man laver en traditionel  “Poncha”: Skallen af 2 citroner knuses sammen med 2 spsk sukker, derefter tilsættes 1 dl rom, 1 dl citronsaft (frisk) 1 dl vand. Hele molevitten mixes med en speciel poncha-pind og sies. En herlig forfriskende drik i sommervarmen. Vi blev anbefalet en restaurant af den flinke tjener og der spiste vi.

Tjeneren i gang med at lave Poncha

En fin “bogreol”

Mandag var sejldag. Familien ville gerne se delfiner og der var et utal af turistbåde, der reklamerede med delfinture. Vi havde provianteret til en hel dag på vandet og familien mødte op kl 07.00!! Kenneth ville gerne se solopgang fra havsiden og det lykkedes.

Solopgang ud for Funchal

Solopgang id for Funchal

Vi sejlede vestpå langs Madeiras sydkyst en times tid og så synes Kenneth ikke, det var sjovt længere, så vi enedes om, at sejle ind til kysten, kaste anker og bade og snorkle.

En del af kyststrækningen på Madeira

Camara de Lobos

Vi brugte nogle timer på det, det var rigtig skønt vejr, men delfiner så vi desværre ingen af. På hjemvejen sejlede vi til det badested, vi havde været ved om lørdagen og badede fra båden.

Skønt vejr hele dage

Om aftenen blev det en lille restaurant i nærheden af havnen, hvor vi fik…..fisk! Alle var trætte efter al den friske luft.

Næste dag blev brugt til forskellige indkøb. Vi gik til en stor park i Funchal og til Christiano Ronaldo statuen.

Christiano Ronaldo statuen (den ligner ham nu ikke)

Han er født og opvokset på Madeira, hvilket de er meget stolte over. Vi fik en drink i CR7 baren, lige foran en kæmpe cruiseliner.

Om aftenen gav HC fødselsdagsmiddag, han var blevet anbefalet en restaurant af værten i lejligheden. Londres hed den og vi fandt den og blev noget overraskede.

Restauant Londres

Vi var tidligere på ugen gået forbi og havde talt om, at det mest lignede et cafeteria. HC var mest stemt for, at vi fandt noget andet, men der var stuvende fuldt og det plejer, at betyde god mad, så vi overtalte ham til at prøve det.

Super måltid

Vi fik et utrolig lækkert veltilberedt og rigeligt måltid med god service oveni. Der var dog noget frygtelig skarpt lys i loftet og rigtig dårlig akustik = larm! Men god mad.

På hjemvejen fandt vi en lille listig bar, hvor Fie gik i ølsmagningsmode. Vi sang fødselsdagssang og fik endnu en øl.

Hans i slutningen af en god aften

Det er nu så hyggeligt, når man kan sidde udendørs til midnat uden at fryse og brormand blev fejret på behørig vis.

Nu var der kun en dag tilbage før familiens ferie var slut og vi havde booket en bustur rundt på øen. Vi kørte fra Funchal i syd mod Sao Vincente i nord, hvor vi gik tur i nogle vulkanske grotter.

Billedserie af en vulkan i udbrud

Vulkansk grotte

Spændende, at høre om og se de gange, der dannes ved vulkanudbrud.

Derefter kørte vi mod vest til et vulkansk badeanlæg. Vi havde dog kun 20 min, så vi ville ikke bade.

Badeanlæg bygget i vulkansk lava

Ponta do Pargo var næste stop, Madeiras vestligste punkt.

Ponta do Pargo, Madeiras vestligste punkt

Vi kørte videre igennem noget af det sidste skov, der er tilbage på Madeira, gennem bananplantager og videre til endnu et udsigtspunkt.

Skoven på Madeira

Næste stop var Calheta, hvor vi besøgte en sukkerrørsfabrik. Den bruges fortsat, men kun i April-Maj, hvor sukkerrørene høstes. Lidt gammeldags produktionsapparat, som i dag er elektrisk, men før blev drevet ved hjælp af damp.

Sukkerrørsfabrikken i Calheta

Sukkerrørspressen

Så gik turen hjemad efter en begivenhedsrig dag.

Vi fandt en bar på havnepromenaden, hvor vi fik en læskende drik, også en Maderiansk specialitet: Øl, hvidvin og vanilleis = Nikita. Lyder væmmeligt, men smager godt! Mens vi sad der, lagde en stor dansk sejler til i havnen. Det var “Somnia”, som senere kom og hilste på. Familien ombord var Tanja og Lars med deres to drenge Jonathan og Valdemar. De skal med ARC’en til Caribien, så vi støder nok på dem igen.

Ved siden af lejligheden ligger en gammel borg, hvor HC og Kenneth gerne ville op og fotografere om aftenen. Vi andre mødtes i byen og fandt en restaurant, hvor vi bestilte 5 spændende forretter, som vi delte.

Lækre små retter

Der blev gjort noget ud af det

Så blev det torsdag og en uges ferie for familien var slut. Vi gik op til lejligheden, hvor der var behersket kaos i pakningen.

Alle steder pakkes der

Der skåles for en veloverstået uge

Der blev dog tid til at skåle, for en god uge inden taxaen kom kl 12.00 og hentede dem. Jeanette, Dan, HC og Kenneth skulle til Kastrup og Fie til Paris, men de skulle alle med samme fly til Lissabon, hvor de skulle skifte.

Vi havde en rigtig dejlig uge med familien og tror, de nød den, lige så meget som vi.

Vandhunden

Hans Anton

Sofie (niece)

Kenneth (nevø og privat tekniker)

Dan (svoger)

Jeanette og HC (søster og bror)

Familien på vej til lufthavnen