37. Benalmadena – Malaga, Spanien

Vi forlod Alcaidesa Marina på Gibraltar om morgenen 01/05. Vi havde lige knap 60 sømil foran os til Benalmadena Marina.

Gibraltar fra østsiden

Vi startede ud i solskin og for en gangs skyld med vinden i ryggen. Vi sejlede sommerfugl og en stor tyrkisk tanker truttede i tågehornet og vi blev fotograferet fra broen. Igen fik vi selskab af en flok legesyge delfiner. Over middag blev det overskyet og vi kunne se, at det regnede i land.

Sidst på eftermiddagen fik vi en regnbyge og det øgede farten til næsten 8 knob og vi nød at sejle for sejl.

Ved ankomsten til marinaen skinnede solen igen.

Benalmadena Marina

Benalmadena er en rigtig turistby fyldt med engelske turister. Marinaen er meget hyggelig med mange krinkelkroge og fortøjning lige op til lejlighederne ved havnen. På trods af de mange restauranter og barer, var der forbavsende roligt om aftenen.

Benamadena Marina

Vi gik tur i byen og søgte lidt bag den turistede hovedgade, hvor der var de fineste villakvarterer.

Benalmadena

Der var også en stor dejlig park, hvor vi gjorde holdt til en kop kaffe. Mellem bordene på cafèen gik en hane rundt og spiste, hvad gæsterne nu havde tabt af krummer. Vi synes, det var lidt sjovt, men da vi gik gennem parken fandt vi ud af, at her var lige så mange høns og haner, som der var duer.

Vi kom til en åben plads, hvor der havde været loppemarked. Der var et svineri uden lige af efterladt tøj, sko, plastik, legetøj osv. Til gengæld var der allerede en fejevogn i gang med at fjerne det hele og da vi kom dertil næste gang, var der pænt og rent. Sikke en service.

Vi tog bussen til Malaga dagen efter. Malaga er en af de meget gamle byer i Andalusien og kan dateres helt tilbage til 700 år før Kristus. Under den spanske borgerkrig var Malaga en meget vigtig by for begge sider og i 1937 fandt slaget om Malaga sted, hvor Francos nationalister begik massakre mod flygtninge fra Malaga.

Vi så først den store katedral, men kun udefra.

Kathedralen i Malaga

Derfra er der ikke langt til resterne af et romersk amfiteater.

Romersk amfi teater

Vi gik op til toppen af det gamle mauriske fæstningsanlæg fra det 1400 århundrede og havde en fantastisk udsigt over Malaga by og havn.

Udsigt over Malaga

Castillo de Gibralfaro

Undervejs var der også udsigt til en tyrefægterarena, den største i Spanien.

Malagas tyrefægter arena

Da vi kom ned igen, gik vi rundt i de små gader. Malaga er en stor by, men der er utrolig hyggeligt i den gamle bydel.

Malaga

Vi fandt et sted, der serverede tapas og fik et herligt måltid til to for under 100 kr.

Tapas i Malaga

Efter sult og tørst var slukket fortsatte vi til Plaza de la Merced, hvor Picassos fødehjem er. Det ville vi gerne se, men det var lidt en skuffelse.

Malaga

Til gengæld var Picasso museet, et andet sted i byen, rigtig spændende og der brugte vi lang tid.

Så var det tid til at vende næsen hjemad. Malaga er helt sikkert et besøg værd en anden gang.

Næste dag gik vi ud i Benalmadena for at finde et godt sted at spise. Vi gik i rigtig lang tid og endte på en lille restaurant, vi fandt på Tripadvisor, Taparia la Bodeguita. En lille bar, lignede det mest af alt, men der var servering af mad.

Taparia de La Bodeguita

Vi så menukortet og besluttede os for Paella. Vi fik at vide, at vi først kunne få Paella, når Papa mødte 20.30. Klokken var 19.15, men vi bestilte en flaske vin og chips og ventede på Papa. Han kom 20.45 og skulle lige hilse på barnebarnet, der var med mor på arbejde og snakke med nogle (stam)kunder og deres hund, før han gik i køkkenet. Vores søde servitrice gik hjem med sønnen og pludselig gik det op for hendes afløser, at der vist var noget med, at vi skulle have paella.

Skøn paella

Vi fik vores paella med noget forsinkelse, men det var hele ventetiden værd og skulle du komme til Benalmadena, så besøg Taparia la Bodeguita, det er alle pengene værd.

Taparia de La Bodeguita

Efter jeg havde tilbragt en dag i sengen med snue og hoste, sejlede vi videre til Cartagena, endnu en af Andalusiens gamle historiske byer, nok den største af dem alle.