07. Lissabon til Porto Santo, Portugal

Mandag 21. august tog vi af sted fra Cascais. Det var varmt og diset og senere på dagen blev det totalt lukket af tåge. Tågen varede ved hele natten og det meste af næste dag, det var halvkoldt og i det hele taget lidt trivielt. Der var ikke noget vind, så sejladsen foregik for motor. Det meste af tirsdagen forløb på samme måde og først om eftermiddagen kom der så meget vind, at vi kunne sætte spileren. Vi skiftede mellem spiler og sejl resten af turen til Porto Santo og på hele turen var det overskyet.

Spiler sejlads

Kedeligt vejr på Atlanten

Vi var ved at være lidt træt af den lidt kedelige sejlads, men da vi fik Porto Santo i sigte fik vi også selskab af en kæmpe flok delfiner, som dansede og legede omkring båden i næsten en halv time. Det er utroligt, hvad de dyr gør ved ens humør. Pludselig var det hele igen bare dejligt, solen begyndte samtidig at skinne og så glemmer man hurtigt, at det har været træls vejr.

I Porto Santo Marina blev vi meget venligt modtaget og fortøjede, for at indklarere på havnekontoret. Først talte vi med tolderen, derefter med havnekontoret. Vi besluttede, at ankre op ude i bugten, det kunne vi godt og stadig få adgang til havnens toilet og bad.

Ankerpladsen set fra Lady K

Vi tog nu bad ved at sæbe os ind på badeplatformen og derefter hoppe i vandet. Det var 23 grader varmt, så det var næsten som et rigtig bad. Hans tjekkede køl og ror og jeg gik i gang med at rense bunden på Lady’en. Efterhånden bliver jeg forhåbentlig lidt mere trænet i at holde vejret, for det tager lang tid, når man skal op og puste hele tiden.

Vi tog Baby K i land og gik til byen, som ligget et par km fra havnen. Den er meget turistet, feriemål for mange portugisere og andre, men alligevel lidt hyggelig. Der var en fest for en helgeninde eller lignende og der var pyntet med guirlander i det meste af centrum. Vi travede rundt et par timer og kom også væk fra centrum. Her kan man købe et rigtig godt håndværkertilbud, hvis man skulle have det i tankerne.

Billigt hus til salg

Vi fik handlet hos den lokale grønthandler og sejlede hjem og Hans lavede lækker aftensmad, hvortil vi fik Madeiravin! Jeg tror nu stadigvæk, jeg vil foretrække rød/hvidvin til min aftensmad!

Lørdag 26/8 tog jeg Baby K i land. Der er gratis WiFi på caféen i havnen og her sidder jeg så.