41. Formentera, Spanien

D. 21/05 04.00 sejlede vi af sted mod Formentera med stjernerne lysende på himlen. Det var en skøn morgen og vi nød solopgangen over stille vand.

Morgengry

Da vi var kommet godt i gang og fiskesnøren var smidt ud, gik Hans ned for at sove lidt mere. Da der var gået et par timer, var der bid og det var en stor fisk. Jeg råbte efter Hans og han kom farende på dæk og hjalp med at hive i land.

Tun på krogen

Det var en hidsig krabat, der kæmpede for at slippe fri og mindre end 50 m fra båden, lykkedes det for den. Vi hev ind og det viste sig, at det var selve øjet i snøren, der var slidt over af fiskens kamp for at slippe fri. Vi havde mistet en stor tun og den svømmede nu rundt med vores nye whoppler, lige indkøbt. ØV, øv, øv.

Vi ankom til Formentera, Cala Savina om eftermiddagen i fuldt solskin.

Ibiza i varmedis

Formentera

Det er en ankerbugt, der ligger lige ud for havnebyen og der sejler utrolig mange færger ind og ud hele tiden. Det giver meget uroligt vand og efter et par timer, blev vi enige om, at søge om på den anden side af øen. Her lagde vi os i en lille bugt ved en sandstrand indtil næste dag, hvor vi sejlede videre til Cala El Pujols, hvor der er en by.

El Pujols strand

Vi skulle have provianteret lidt og ville se, om vi kunne leje cykler. Det var en helt fantastisk dejlig bugt, hvor vi lå i læ og der var ingen forstyrrende færger.

44 m lang lystbåd

Til gengæld var det et yndet sted for mange store flotte lystbåde. Der var en motorbåd på 44 m, der havde en gummibåd på 10 m med AIS. Vi så, hvordan gummibåden blev “kørt i garage” bag i motorbåden.

De er meget imponerende, de store motorbåde, men der er nu ikke noget, som de store flotte sejlbåde. Som “Anatta”, der lå forskellige steder rundt om øen, mens vi var der. 66 m lang med 5 sallingshorn og en kran på dækket til at hejse gummibåden ned i lasten med. Fantastisk flot, både dag og nat.

Anatta

Ved El Pujols var der flere slæbesteder til små fiskerbåde og det var et perfekt sted at fortøje Baby K.

Slæbested El Pujols

Meget klart vand

Vi gik tur i byen og fandt også både cykeludlejer og supermarked. El Pujols er en decideret ferieby, der udelukkende består af hoteller og ferielejligheder, dertil diverse restauranter, barer og caféer, lidt souvenirbutikker og som sagt et supermarked. Vi ville dog vente et par dage med at leje cykler og proviantere. Vinden vendte og vi sejlede til den lille ø, Illa de S’Espalmador, der ligger N for Formentera. Der er en lille bugt med god beskyttelse for de fleste vindretninger.

Puerto Espalmador

På Formentera og det SV Ibiza er der naturreservat pga Posidonia søgræs. Der er en havgræsslette på 8 km, som er 100.000 år gammel og den har været fredet siden 1999.  Det vil sige, at man ikke må ankre i græs, men kun på sandbund. Ankerkæden må heller ikke komme i berøring med græsset. Der er daglig kontrol og der udstedes store bøder, hvis det ikke overholdes. Vi var heldige, at finde en plet, hvor der både var sand nok til ankeret, men også til kæden.

I den ankerbugt lå den svenske sejlbåd, “Wilma”, som vi kortvarigt havde stiftet bekendtskab med sidste år i Portugal. Hans tog gummibåden og sejlede hen og hilste på. De kunne fortælle, at de under deres sejlads mellem Alicante og Formentera, var blevet bordet af en jolle med 10 flygtninge om bord. Tre mand forsøgte at hoppe om bord, to faldt i vandet, men det lykkedes for en, at komme om bord. Han fortalte, at de ikke havde mere benzin til påhængsmotoren, ingen mad og alle om bord i jollen var søsyge. Det var om natten, det var bælgravende mørkt og de kunne ikke se, de to i vandet. De fik kaldt May Day og der kom hjælp i løbet af et par timer. Jollen havde fået samlet de to i vandet op, så alle blev reddet. Det var 10 meget lykkelige flygtninge, der vinkede farvel til “Wilma” fra redningsbåden efter deres farefulde færd fra Algeriet til den spanske kyst. Den slags historier sætter nogle tanker i gang hos os. Vi havde jo selv lige sejlet nøjagtig den samme rute. Hvis du vil læse hele deres beretning, kan du gå ind på www.projektsunshine.blogg.se

Næste dag sejlede vi tilbage til El Pujols, hvor vi blev, til vi skulle videre til Ibiza.

Ankerpladsen ved El Pujols

Lady K ved El Pujols

Vi tog Baby K i land og fik lejet et par cykler. Der er flere cykel-og scooterudlejningsbutikker på øen, end noget andet. Vi cyklede til havnebyen, der stort set kun bestod af cykeludlejninger og videre derfra til hovedbyen midt på øen, Sant Francesc Xavier.

Port de la Savina

Sant Francesc Xavier

En hyggelig by med butikker og cafèer på gågaden.

Turen gik herfra videre til en dejlig bugt/strand, Cala Saona, hvor der også er slæbesteder til de små fiskefartøjer og mulighed for at ankre.

Cala Saona

Slæbested Cala Saona

Tilbage igen til hovedbyen og videre til næste by på kortet, Sant Ferran de ses Roques, hvor vi spiste frokost. For en gangs skyld, havde vi ikke forsyninger med hjemmefra.

Sant Ferran de ses Roques

Pizzeria

På den tur så vi et stort solfanger anlæg og det viste sig, at det var tysk finansieret.

Solfanger anlæg

Formentera, grøn ø

På hele øen så vi rigtig mange og store figentræer, der var vinmarker og marker med oliventræer. Formentera er i det hele taget en grøn ø.

Figen træ

Vin ranker

Den aften fik vi besøg i ankerbugten af en delfin familie, der lige rundede ind omkring de både, der lå i bugten. Skønt syn.

Delfin familie

Så var det blevet tid til at komme videre og vi planlagde vores sejlads til Ibiza.