04. Camaret sur Mer, Frankrig til La Coruna, Spanien

10/08-2017

Da vi ankom til Frankrig, var planen at sejle til Brest. Vi havde hørt, at alle andre langturssejlere tog dertil, men der var en lille havn, Camaret sur Mer, ved indsejlingen til Brest, hvor vi besluttede at sejle ind. Det ville spare os en time hver vej og klokken var blevet 20.30. Der var ikke plads i havnen, så vi lagde til ved en ankerbøje. Den nat kunne selv et bombenedslag ved siden af båden ikke have vækket os. Vi sov som sten.

Ankerpladsen ved Camaret sur Mer

Næste morgen blev Baby K gjort klar og vi sejlede ind til havnekontoret. Det var trist vejr med småregn, så det blev sightseeing i gummistøvler og regnfrakke. Ved havnen lå en lille kirke, vi var inde og tænde et lys i.

Havnekirken i Camaret sur Mer

Proviantering i regnvejr

Der skulle også provianteres til den videre færd, gasflasken skulle byttes og der skulle diesel på båden. Vi havde brugt motoren meget for at nå hertil!!

Havnefronten i Camaret sur Mer

Biografen i Camaret sur Mer

Camaret sur Mer

Efter at have spadseret rundt i Camaret, som viste sig at være en hyggelig lille by med mange små kringlede gader, en lille biograf og en dejlig havnefront, fandt vi et stort supermarked, som havde det hele.

Vi kiggede på vejrudsigten og håbede på, at der snart ville vise sig et godt vejr vindue til sejladsen over Biscayen.

Og sandelig, om vi ikke skulle være heldige med vejret for en gangs skyld.

Det blev en skøn sejlads over Biscayen.

Sule, der ønsker god tur

Solskin over Biscayen

Det var lige før, der var for lidt vind, men så fik vi afprøvet vores ene nyindkøbte spiler.

Vind over Biscayen

Måske havde vi købt lidt for billigt, for da vi skulle have den ned til natten, flækkede den i et langt stykke! Men flot er den.

Spilersejlads

På denne sejlads begyndte vi at kunne mærke, at eventyret var begyndt. Det startede med en flok grindehvaler, dog langt ude i horisonten, men alligevel……

Grindehvaler

Senere så vi delfiner, de legede ved siden af båden, bag båden, sprang ved boven og krydsede ind foran båden. Så får man altså lige et sug i maven.

De første delfiner på turen

Det gode vejr skulle dog ikke vare ved! 12 timers sejlads før La Coruna, blæste det op, vi ræbede sejl og vinden øgede til 17 m/s. Vi sejlede med 7-8 knob, så den reelle vindstyrke har været pænt høj. Der kom også større og større bølger, da dybden gik fra 1800 m til 200-300 m. På det tidspunkt, var det dejligt, at vide, at vi snart var i havn.

Vi anløb La Coruna kl 23.00 med fuldmåne og stjerneklar himmel.

Natsejlads mod La Coruna

Så var det igen blevet tid til at krybe til køjs.